Teckning: Yohio.


20130317-221714.jpg

Hej igen. Denna gång har jag tecknat en bild av Yohio, den unge stjärnan som fångade det svenska folkets hjärtan i årets Melodifestival.
Jag hade nyligen inskaffat nya tuschpennor så jag kunde använda de ljusaste grå nyanserna för skuggning.
De magenta/rosa nyanserna är målade med en magenta/rosa tuschpenna. Jag tyckte det var viktigt att fånga in den starka färgen, eftersom det är en av de första saker jag tänker på när jag nämner Yohio.
Hårets gula/orangea nyanser blev färgade med färgpennor.
För en gångs skull lät jag bli att färglägga hudfärgen för jag tyckte att bilden fick en modern 1980-talskänsla. Det skulle passa bra.
En fin känsla.

När jag gjorde teckningscomeback 2011 (efter tio års uppehåll), har mina teckningar sprutat fram och med utveckling. Varje bild har varit lärorik.

Den här bilden är nummer 150 sedan comebacken.

Sedan betyder den här bilden lite mer för mig. En sak har inträffat – jag tar inte upp det nu – men jag kan säga att det var viktigt att teckna en sån här fantastisk förebild. Jag är nästan dubbelt så gammal som 17-åriga Yohio, men han har bevisat att vara sig själv är otroligt starkt och helt rätt.
Tack Yohio för du vågar vara du. Det var en ära att teckna dig.
Jag hoppas ni gillar bilden.

Kommentera

