Jag jagar min andra Platina-trofé med hjälp av Lara Croft. (plus begäran av hjälp)


Den ultimata belöningen för ett bra utfört arbete som varit stenhårt. Klarar du allt i många spel till PS3, belönas du med den åtravärda Platinum Trophy. Men du får jobba hårt för att få en sån.

Den ultimata belöningen för ett bra utfört arbete som varit stenhårt. Klarar du allt i många spel till PS3, belönas du med den åtravärda Platinum Trophy. Men du får jobba hårt för att få en sån.

Att spela ett spel och klara av det är en utmaning i sig. Det har alltid varit så. Sedan, om man vill, kan man leta efter massor av gömda hemligheter. Ta Donkey Kong Country-spelen som ett praktexempel. Jag fick leta som en galning efter de gömda bonusbanorna och de stora DK-mynten. (det sistnämnda är med i DKC2 och 3) Har man klarat av spelet och hittat allt så får man 100%. Det är en bedrift och jag har fått 100% i både DKC 1 och 2. Men inte trean. Å andra sidan var det spelet inte så värst bra som de andra två heller.

Legend Of Zelda är en spelserie jag älskar att leta efter gömda saker som Pieces of Heart, Gold Skulltula eller ovanliga vapen. Det ger spelen en extra utmaning.

De fyra troféer man belönas med om man gjort särskilda saker i spel. Från svårast till lättast att få; platina, guld, silver och brons.

De fyra troféer man belönas med om man gjort särskilda saker i spel. Från svårast till lättast att få; platina, guld, silver och brons.

På senaste tiden så får man belöningar för man gjort vissa saker i spel. Till XBOX360 och Playstation 3. Såna belöningar kallas achivements. Jag som har en PS3:a, får achivements i form av troféer av olika valörer. Brons, silver, guld och slutligen (i många spel men inte alla) platina. Brons är relativt enkelt att få, beroende på vilket spel det är, medans guld är riktigt svårt att få. Platina får man med största sannolikhet om man fått alla andra troféer, så den är svårast att få.

Men hur får man en trofé? Ett praktexempel är om du klarar av en bana och oftast får du brons som belöning. Det plingar till och du får se vad du fått och varför. Jag känner mig rätt stolt när det plingar till så. En del gamers är helt otroliga, för en del spel är så äckligt svåra – så jag fattar inte hur de lyckas. Själv har jag ”bara” en platina, som jag fick när jag klarade allt i The Walking Dead. Guldtroféer har jag inte så värst många heller, så när jag får en sån blir jag riktigt glad och stolt. Då vet jag att jag gjort något bra.

Lara Croft i Tomb Raider siktar in sin skarpa blick mot den där platinatrofén som jag är ute efter.

Lara Croft i Tomb Raider siktar in sin skarpa blick mot den där platinatrofén som jag är ute efter.

Varför tar jag upp det här? Jo, jag håller ju på att spela Tomb Raider. Spelet har jag klarat av, men jag blev riktigt sugen på att jaga troféer för första gången. Jag känner att jag vill vara riktigt duktig för en gång skull. Jag ger mig själv en riktig utmaning. Jag har så här långt fått till 76% av insamlandet av troféer med bland annat två guld. Men det finns många troféer att jaga ännu, särskilt på multiplayerdelen. Det jag inte begriper är att en del brons är fruktansvärt svåra att få på multiplayerdelen i Tomb Raider.

Där skulle jag vilja få hjälp med någon som har spelet till PS3. ”You scratch my back, and I scratch your back” – om du förstår vad jag menar? Finns det någon som vill hjälpa mig, ta kontakt med mig här i kommentarerna.

76% insamlat är för mig väldigt mycket för att Tomb Raider är stort. Men jag känner på mig att jag ska klara det. Det vill jag göra. Aldrig tidigare har jag suktat på att få 100% på ett spel som nu. Den där platinan ska jag fan ha! Den är jag värd. Den är Lara Croft värd.

Kommentera

