Att lyssna på spelmusik är verkligen tillfredsställande. (del 1)


Super Mario 64 har ett klassiskt soundtrack. "Slider" finns med i min lista nedan.

Super Mario 64 har ett klassiskt soundtrack. ”Slider” finns med i min lista nedan.

(Det här är första delen i ett jättelångt inlägg.)

Jag skrev i föregående inlägg om att jag lyssnade på spelsoundtracks. Tro mig, för mig är det riktigt tillfredsställande.

Jag har spelat tv-spel i över 25 år, och har hört en del på spelens musik under tiden.

Det finns hundratals – nej, tusentals spelmelodier som är unika. De är bra på olika sätt. Ibland är de tempofyllda, lugna, glada, sorgliga, tuffa, mjuka. De finns där för en anledning – att ge ett spel rätt sound.

Ett sound som beskriver en bra scen. Eller en titelskärm. Eller ett avslut. Musik är skitvikigt. Precis som i filmens värld så fungerar musiken precis som ett klädesplagg. Finns det inte musik så kan man kalla tv-spel för naket. Det liksom saknas något. Visst, vissa spel som Pong behöver ingen musik. Men ett känslosamt laddat spel behöver verkligen de där tonerna. Det finns till och med tv-spelsmusik som får mig att bli känslosamt berörd. Gör ett spel det, då har spelskaparna gjort ett riktigt bra arbete.

Ibland är viss tv-spelsmusik rätt absurd men det funkar om det är rätt spel. Ett spel som Conker’s Bad Fur Day har pruttljud i ett musikinslag men det fungerar eftersom i den scenen så klättrar den bakfulla ekorren uppför ett berg av bajs. Det funkar. Att använda glad Super Mario-musik i Resident Evil skulle däremot inte fungera. Det skulle låta gladare men inte rätt.

Jag fortsätter nästa gång med det här inlägget, för jag har mycket att berätta och ha åsikter om tv-spelens musikaliska värld.

Jag avslutar med en ljuvlig lista jag satt ihop på Youtube. Det är mycket retro eftersom jag tog mest emot den gamla skolans enklare toner – men å andra sidan är de väldigt välgjorda.

Låtlistan ser ni nedan.

1. Opening Theme (Extended) – Rune Factory Frontier (Wii)

2. Title Theme – Excitebike (NES)

3. Level Music – Great Giana Sisters (Commodore 64)

4. Menu Selection Theme – Metroid Prime (Gamecube)

5. Athletic Theme – Super Mario World 2: Yoshi’s Island (SNES)

6. Main Theme – Red Dead Redemption (PS3, XBOX360)

7. Underground – New Super Mario Bros Wii (Wii)

8. Main Theme – Teenage Mutant Ninja Turtles (NES)

9. Blinded By Light (Battle Theme) – Final Fantasy XIII (PS3)

10. Amazon Stage – Duck Tales (NES)

11. Slider – Super Mario 64 (Nintendo 64)

12. Green Hill Zone – Sonic The Hedgehog (Mega Drive)

13. Let’s Dance Boys! – Bayonetta (PS3, XBOX360)

14. Black Mist – Legend Of Zelda: A Link To The Past (SNES)

15. Moo Moo Farm/ Yoshi Valley – Mario Kart 64 (Nintendo 64)

16. Quick Man Stage – Mega Man II (NES)

17. Title Theme – Ice Hockey (NES)

18. Flight On The Zinger (Hornet Hole) – Donkey Kong Country 2: Diddy Kong’s Quest (SNES)

19. Yell Dead Cell – Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty (XBOX, PS2)

20. Multi Man Melee 2 – Super Smash Bros Melee (Gamecube)

21. Jolly Roger’s Lagoon – Banjo-Tooie (Nintendo 64)

22. Town – Zelda II: Adventure Of Link (NES)

23. Boss 1 Phase 1 – Lollipop Chainsaw (PS3, XBOX360)

24. Skyworld – Kid Icarus (NES)

25. Title Music – Tomb Raider (PS3, XBOX360)

Jag gör en ny lista varje gång jag skriver en ny del i det långa musikinlägget. På återseende!

One thought on “Att lyssna på spelmusik är verkligen tillfredsställande. (del 1)

  1. Pingback: Att lyssna på spelmusik är verkligen tillfredsställande. (del 2) | Sätrapôjk - med teckningspennan i styrning mot film, musik & tv-spel.

Kommentera

