Fin retrospelssöndag.


Jag hade spelat så mycket nya spel på sistone att jag igår blev grymt sugen på något klassiskt. Så jag drog fram och dammade av min Wiimote och Classic Controller och spelade lite VC-spel på Wii.
Först spelade jag Donkey Kong Country, men det blev bara första banan Jungle Hijinxs – så jag bytte spel. Av någon anledning ville jag spela det sockersöta Yoshi’s Story. Det är ett spel man kan koppla av med fast det är rätt färgglatt. Och vad Alison blev eld och lågor när hon fick se Yoshi med all gullighet. Hon sken som en sol. Hoppade och tjoade när Yoshi’s sjöng ”Nintendo” när jag klarade en bana.
Det var verkligen underbart att få se och höra.

20130325-115555.jpg

Efter ett par gulliga Yoshi’s Story-banor spelade jag Zelda II till NES. (VC-versionen) Fast jag kan banorna i stort sett utantill är Links andra NES-äventyr riktigt utmanande. Än idag stör jag mig på att Link knuffas bakåt när fiender träffar honom som i Castlevania, och att han dör när han hamnar i vatten. Inte för att glömma det liknande ljudet ”hupp”. Jag tog mig till Helmethead i det andra palatset, den vid träsket. Fortfarande älskar jag musiken i palatsbanorna.

Min sambo Malin i sin tur lite New Super Mario Bros Wii och det var länge sedan jag spelade det. Härligt att se mästerlig plattform i Nintendo-stil.

Efter detta så passade jag på att njuta av lite tv-spelsmusik på Youtube. Den sidan har för tusan allt och lite till. Att lyssna på gamla melodier till kraftigt moderna stycken tycker jag mycket om. Sån är jag, jag gillar soundtracks från både tv-spel och film.

Det känns skönt att luta sig tillbaks till det gamla ibland.

Kommentera

