Att lyssna på spelmusik är verkligen tillfredsställande. (del 4)


En av de roligaste banorna i Mario Karts historia för mig är Airship Fortress i Mario Kart DS. Dess grymma musik finns med i listan nedan. Bilden är från Mario Kart 7, där banan också är med.

En av de roligaste banorna i Mario Karts historia för mig är Airship Fortress i Mario Kart DS. Dess grymma musik finns med i listan nedan. Bilden är från Mario Kart 7, där banan också är med.

Jag gillar att samla på saker. När jag var yngre tyckte jag om att samla på vinylskivor, Turtles-figurer och givetvis NES-spel. Min far samlade på en massa vinyl sedan barndomen, så jag tror mycket av min fascination av spelmusik och samlande kommer därifrån. Nu säger jag inte att han lyssnade på spelmusik, för han lyssnade på rock från 1950-talet och lite äldre musik än det. Det jag säger är att jag tror den passionen han hade för rockmusiken var precis likadant som min passion för tv-spel och dess musik. Jag lyssnar också på gammal 1950-talsrock, men det hör inte hit egentligen.

Jag har alltid velat ha en gemensam samling med spelmusik. På Napsters glansdagar kunde jag få tag på melodier från spels originalsoundtracks.
Det är rätt synd att all spelmusik i dess originalform inte finns på Spotify. En del gör det, och har ni lyssnat på spellistan ”Gaming on Spotify” så förstår ni att det finns en hel del. Men jag saknar mycket originalversioner av spel som till exempel Legend Of Zelda, Xenoblade Chronicles eller Earthworm Jim. Där har Youtube ett grymt övertag, för där finns det typ allt.
Det vore kul att äga originalsoundtracks på skivor men de är rätt dyra. Står det till exempel Nintendo eller SquareEnix på originalsoundtracket så lär man räkna med en fläskig fet plånbok. Jag äger faktiskt ett soundtrack; Final Fantasy IX. Det är i alla fall en början – och en bra sådan!
Jag slänger ihop en ny lista med 25 nya spellåtar för denna gång. Nästa inlägg blir den sista delen. Vi synes!

1. Windy – Conker’s Bad Fur Day (Nintendo 64)

2. Airship Fortress – Mario Kart DS (Nintendo DS)

3. Zamboni – Ice Hockey (NES)

4. Main Theme – Halo (XBOX)

5. The Promise – Final Fantasy XIII (PS3, XBOX360)

6. Lake Hylia – Legend Of Zelda: Twilight Princess (Gamecube, Wii)

7. Main Theme – Metal Gear Solid (Playstation)

8. Forest Interlude (Enchanted Wood) – Donkey Kong Country 2: Diddy Kong’s Quest (SNES)

9. Mario Circuit – Super Mario Kart (SNES)

10. Chun-Li – Street Fighter II (SNES)

11. Tal Tal Heights – Legend Of Zelda: Link’s Awakening (Game Boy)

12. Title Screen – Snake Rattle And Roll (NES)

13. Bloody Tears – Super Castlevania IV (SNES)

14. Giddy Sky 1 – Super Princess Peach (Nintendo DS)

15. Stage 1 – Journey Of Silius (NES)

16. Boss Battle – Life Force (NES)

17. Boss Battle – Super Mario Sunshine (Gamecube)

18. Main BGM – Space Harrier (Master System)

19. Minor Circuit – Punch Out!! (Wii)

20. The Place I’ll Return To Someday – Final Fantasy IX (Playstation)

21. Spring – Rune Factory Frontier (Wii)

22. The Color Of The Summer Sky – Secret Of Mana (SNES)

23. Bonus Round – Balloon Fight (NES)

24. Gruntilda’s Lair (Click Clock Wood) – Banjo-Kazooie (Nintendo 64)

25. Dracula’s Tears – Castlevania: Dawn Of Sorrow (Nintendo DS)

One thought on “Att lyssna på spelmusik är verkligen tillfredsställande. (del 4)

  1. Är nog kanske lite för ung för dessa klassiska stycken, men om jag skulle lägga till ett bästa soundtrack minne från ett spel måste det vara Jose gonzalez free fall i Red Dead Redemption, Jäcklar vilken känsla man fick av den!

Kommentera

