Är det någon som kan tala om vad som är grejen med Bioshock Infinite egentligen?


Bioshock Infinite

Jag har spelat en hel del shooters i förstapersonsperspektiv under åren och visst, en del är rätt roliga.

Men en sak har de gemensamt; skjut skjut pang pang. Ingen originalitet liksom.

När jag försöker läsa om Bioshock-serien så hyllas den i över hela världen. Senast i raden är det nykomna Bioshock Infinite som som trampar in som en gudinna som spelare bugar för. När jag läser om spelet och tittar på filmklipp eller bilder så tycker jag att det liknar vilken annan shooter som helst. Så vad är det som gör den här spelserien så speciell?

Vad är anledningen att Bioshock Infinite är så omtyckt, och varför? Vad gör det här spelet så unikt?

En del av mig stör mig lite grann på den här överdrivna hypen, fast jag borde inte göra det. Men jag kan inte låta bli. Jag förstår inte grejen helt enkelt.

Bioshock Infinite ser visserligen riktigt snyggt ut. Big Daddy från något av de tidigare delarna ser ganska cool ut. Men det övertygar inte mig riktigt.

Kan någon förklara för mig vad som är så bra med den här spelserien? Vad gör det så annorlunda jämfört med andra ”skjut skjut pang pang”-spel?

3 thoughts on “Är det någon som kan tala om vad som är grejen med Bioshock Infinite egentligen?

  1. De berättar en känslomässig och intellektuell berättelse i intressanta och fantastiska miljöer. Skjutandet fyller en funktion som för mig verkligen ger känslan av att slåss för sin överlevnad. Det är bra grejor och har du inte spelat Bioshock innan så är det nästan ett måste. Det är spel med stort S.

  2. Håller med herr Kanbjer, BioShock är så mycket mer än en fps. Precis som exempelvis Red Dead Redemption är så mycket mer än ett GTA i westernmiljö. Det handlar om en kapitalistisk utopi där man hamnar efter att den totalkollapsat och under spelets gång får man lära sig mer om vad som hänt och stöta på karaktärer som skakar om. Jag vet att många hajpar spel i alldeles för stor utsträckning, men just BioShock förtjänar dess hyllningar. Såklart att inte alla älskar BioShock, men med tanke på att första delen går att hitta under hundralappen till PS3 så är det inte lika dyrt att prova som att köpa nya spel i serien för se om man gillar det. Och många spel kräver att man testar för att man ska kunna se storheten. 😀

  3. Pingback: Recension: Bioshock Infinite. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

