Digital teckning: Tomb Raider.


När jag inskaffade min digitala teckningspenna så förstod jag inte de möjligheter som den kunde erbjuda mig. Jag visste ju att den skulle bli hjälpsam men det skulle vara mer än så. När jag skulle ta mig an en fanart av fodralet till toppspelet Tomb Raider så lärde jag mig en hel del.

Så här blev bilden!

Lara Croft i Tomb Raider, i digital teckning.Den ser rätt mycket detaljerad ut och jag gissar att ni tror att det tog mig en del tid att göra. Ni har rätt, den tog mycket tid och jobb att göra. Några sena kvällar fick det bli.

Men så värt det!

Den här teckningen tog 16 timmar att göra. Jag använde mig av tre lager för att koncentrera mig på en sak i taget. Det är nytt för mig, och riktigt lärorikt. Bakgrunden och grottöppningen var rätt svårt att göra för jag har aldrig gjort detaljerad sten förut. Nu är det lite dassigt, men vad förväntar man sig med den andra teckningen digitalt någonsin? Jag är nöjd med detta. Jag är riktigt nöjd med molnen, båtmasterna och bergen.

En förstorad bild av Laras överkropp visar mer detaljer i ansikte och ovankropp.

En förstorad bild av Laras överkropp visar mer detaljer i ansikte och ovankropp.

Andra lagret var Lara Croft själv. Hon var mitt eldprov. Något som är riktigt bra och fruktansvärt lärorikt är att jag vågade måla i olika toner, färga om och rätta till en del. Ansiktet, främst mun och ena ögat var groteskt utmanande. Men jag tror jag fått till ett bra resultat, vilket jag inte skulle klara med vanliga teckningspennor (ännu). Äntligen kunde jag leka med vit färg och utnyttja dess fördelar. Det ger den här bilden otroligt djup. Det som tog mest tid att göra var händerna. Helvete vad jag fick slita med dom. Händer får jag träna på mer.

Armarna blev riktigt bra, med färg och ljusnivåer, och även hennes byst!

Kängorna var ok, faktum är att jag fick sudda bort dom och börja om där. Ytterligare en fördel med digital tecknande.

Tredje lagret var regnet. Simpla ljusa streck som föll diagonalt.

Hela bilden målades med airbrushteknik och lite bläckpenna för små detaljer. Airbrushen flyter på riktigt fint!

 

Jag lyssnade på spelsoundtracks för att höja stämningen och leva in mer i målandet. Musik är min högra hand när det gäller att teckna. Mycket hjälpsamt. Nu ska jag ta det lugnt i helgen efter 16 jättetuffa timmar med den här teckningen, vilket jag är riktigt stolt över för att det är trots andra gången jag gör en teckning med en digital teckningspenna. Hoppas ni gillar den här bilden.

 

Jag vill tillägna den här teckningen till en fantastisk konstnär. Min far. Hans talang med blyertspenna var oslagbart, och jag tror att jag och mina fyra syskon har lärt sig en hel del från honom.

2 thoughts on “Digital teckning: Tomb Raider.

  1. Pingback: Teckningarna som kommer att hamna på kalendern 2014: Era val! | SÄTRAPÔJK - Sveriges heta gamertecknare!

Kommentera

