Att lyssna på spelmusik är verkligen tillfredsställande. (del 5)


Ett spel behöver inte vara bra för att ha fin musik. Det jävla Farmville från Zynga är ren och skär dynga, men jag tyckte om hillbillymusiken eftersom den var varm och avslappnande. Den finns med i listan nedan.

Ett spel behöver inte vara bra för att ha fin musik. Det jävla Farmville från Zynga är ren och skär dynga, men jag tyckte om hillbillymusiken eftersom den var varm och avslappnande. Den finns med i listan nedan.

Jag ska absolut inte ljuga. Jag är en retronörd när det gäller spelsoundtracks. Särskilt tiden NES-Nintendo 64/Playstation. Det är mest av nostalgiska skäl för jag var mest spelaktiv i tonåren. Sedan har ju främst Nintendo riktiga slingor som sätter sig i öronen och ryggmärgen. Det kan vara något simpelt som övervärldstemat från Super Mario Bros till den grymma titelmusiken med hårdrocksgitarr från F-Zero X. Jag har lättare att ta till mig de äldre musikaliska slingorna än de nya, moderna spelens eftersom många spel har så mycket orkester.
Musik är spelens identitet. Jag välkomnar många nya teman och nya versioner av klassiker, men se till att hjärtat är med – när det gäller spelserier som Mario, Zelda och Metroid.
Jag minns en gång att jag lyssnade på P3 för många år sen. Det spelades en raplåt. Jag upptäckte att musiken hade underjordstemat från Super Mario Bros. Jag som avskyr rap, gav ett leende när jag hörde det. Aldrig igen har jag fått höra den låten.
Ett spel behöver inte vara bra för att ha bra musik. Jag tycker till exempel att Farmville; spelet som är en förpestad plåga och hemoröjd på samma gång, har en lugn och ljuvlig hillbillymusik. Men det är det enda som är bra med spelet.
(Offtopic: nu tänkte jag oundvikligt på Haemorroid Rock med psychobillygruppen Batmobile.)

Spelmusik har fascinerat mig i många år. Jag har så mycket att upptäcka, och Youtube till exempel kan jag upptäcka mer musik från spel jag inte spelat. Eller att få minnas tonerna från den banan från det spelet. Att få en nostalgisk tripp.

Jag ser fram emot tiden 25 år senare från idag, då jag kan minnas 50 år av tvspelande. Och dess musik. Det är ren kultur som ska bevaras för evigt.
Minnen, glädje, och kärlek. Det är de ord jag vill beskriva min relation till spelmusik bäst.

Här är en sista lista med 25 låtar.
Tack så hjärtligt mycket för att ni följt denna serie!

1. Theme From Super Mario Galaxy 2 – Super Mario Galaxy 2 (Wii)

2. Jungle Japes 2 – Donkey Kong 64 (Nintendo 64)

3. Extensive Forest Green – Ys Seven (PSP)

4. Time Of The Falling Rain – Legend Of Zelda: A Link To The Past (SNES)

5. Mount Lineland – Super Paper Mario (Wii)

6. Title Theme – Gun Smoke (NES)

7. Rest Of The Heart – Tales Of Symphonia (Gamecube, PS2)

8. Pairbond – Bioshock 2 (PS3)

9. Theme Song – Farmville (PC)

10. Underground (Kid Icarus) – Super Smash Bros Brawl (Wii)

11. Athletic – New Super Mario Bros Wii (Wii)

12. Stage 03 – Super Probotector (SNES)

13. Main Theme – LA Noire (PS3, XBOX360)

14. Fungi Forest Day – Donkey Kong 64 (Nintendo 64)

15. Sector 4 AQA – Metroid Fusion (Game Boy Advance)

16. Flame Mammoth – Mega Man X (SNES)

17. Game Start – Duck Hunt (NES)

18. Armed Boss – Super Mario RPG (SNES)

19. Magical Sound Shower – Out Run (Arkad)

20. Theme Of Laura – Silent Hill 2 (XBOX, PS2)

21. Air Force One Anti Terrorism – Perfect Dark (Nintendo 64)

22. Dimension Breach – Chrono Cross (Playstation)

23. Battle With Junior Shrooboid – Mario And Luigi: Partners In Time (Nintendo DS)

24. Opening Theme – Final Fantasy VI (SNES)

25. Tell It By Heart – Braid (PS3, XBOX360)

Kommentera

