Recension: Rune Factory Oceans. (Tides Of Destiny)


Rune Factory Oceans.Rune Factory Oceans (Tides Of Destiny i USA) är det andra spelet till stationära konsoler i Rune Factory-serien.

I det här spelet får man följa två vänner, Aden och Sonja, och deras äventyr på Fenith Island. Efter en incident så drabbas Sonja av en förbannelse och hennes själ hamnar i Adens kropp. Det är upp till de två vännerna att lösa mysteriet om hur de ska bli två igen – och försöka vara sams.

De ska också vara vänner med den mystiska öns invånare och utforska det stora blå havets mysterier. Vännerna får också en viktig allierad, den jättelike golemen Ymir. Ymir kan promenera i havet och lyfta upp gömda öar som Aden ska utforska. Dessutom fungerar jätten som en lada till husdjur man samlar på sig under resans gång.

Lily är den karaktär jag faktiskt tycker bäst om i Fenrith Island. Hon må vara klumpig och en urusel kock, men hennes värme och glädje är något jag uppskattar. Man blir glad att se henne.

Lily är den karaktär jag faktiskt tycker bäst om i Fenrith Island. Hon må vara klumpig och en urusel kock, men hennes värme och glädje är något jag uppskattar. Man blir glad att se henne.

Precis som bondsimulatorspelen Harvest Moon, kan man plantera grönsaker och ta hand om djur. Är du dessutom bekant med föregångaren, Rune Factory Frontier, så lär du komma igång rätt fort. Men direkt märker man skillnader.
Som i Frontier, måste du borsta djuren för att tämja dom och sedan sköter du om dom varje dag. Men där slutar likheterna. Här finns det inga frön att köpa i butiker och du har ingen vattenkanna. Hur får du då till odlingen? Jo, med magi. Med en trollstav kan du skapa plantage på olika öar du finner. Djuren/monstren du väljer att tämja omvandlar sedan det du trollat fram till olika grönsaker eller blommor, beroende på vilket djur du har. Du kan också plantera träd och sten. Du läste rätt, sten. Du får olika mineraler av stenar du trollar fram, beroende på vilka djur du har. Prova dig fram.
En stor fördel är att du slipper vattna skörden. Men det var ändå charmen med Harvest Moon och Rune Factory Frontier, att göra grovjobbet.
Dessutom ploppar skörden upp jättefort så pengar tjänar man lätt.

Skillnaden mellan Harvest Moon och Rune Factory är att det sistnämnda är också ett action-RPGserie. Oceans är inget undantag. Fienderna känns lätt igen från Frontier men här är de fler i mängden och är mycket svårare.

Som i Frontier kan man smida egna vapen och utrustning. Ju mer man gör det så går man upp i nivå och kan göra mer avancerade saker.
Det gäller även matlagningen och medicinskapandet. Det är lite roligare att göra det i Oceans än i Frontier.

Att fiska är roligt och rätt avkopplande. Det är också bra om man vill slå ihjäl tid.

Att fiska är roligt och rätt avkopplande. Det är också bra om man vill slå ihjäl tid.

En riktigt stor fördel i Oceans är kartan. Här kan man se vid det ögonblicket på dygnet vart alla invånare är, och om de går eller sover. Riktigt praktiskt och en klar förbättring.

Spelet är jättevackert och det beror på det vackra havet och öarnas härliga färger. Musiken är okej men inte spektakulär som i Frontier. Som tur är finns Frontiers musik med, prata med Lily på kvällarna så spelar hon något för dig.

Invånarna i Fenrith Island är olika individer, precis som i Trampoli. (Frontier) Att försöka bli vän med alla är ett av spelets utmaningar, eftersom alla tycker så olika. Du kan skynda på processen genom att ge dom saker de gillar eller att hjälpa dom med olika tjänster som står på värdshusets anslagstavla.
Tjänsterna är nya för det här spelet och är ett välkommet inslag.
Man kan även inledda romantiska förhållanden med öns kvinnor och män (liten spoiler) men då måste man klara spelet och få Sonjas själ tillbaks i hennes kropp.
Lite dumt tycker jag eftersom det krävs en massa speltimmar för att klara spelet. Jag tycker dessutom att man borde välja mellan Aden och Sonja redan från början. Du kan göra det senare visserligen.

På Dragon Shrine kan du lägga pengar i en liten fond eller be Odette sjunga en sång till öns skyddsdrake så att hon kan berätta om invånarna eller om havets öar.

På Dragon Shrine kan du lägga pengar i en liten fond eller be Odette sjunga en sång till öns skyddsdrake så att hon kan berätta om invånarna eller om havets öar.

Hur är då själva invånarna? I Frontier så var det många man tyckte mycket om och de hade riktiga personligheter. Här är det inte många som är så färgstarka. De flesta är rätt tråkiga och jag tycker det är synd att de tredimensionella karaktärerna som visas under samtalen är så livlösa och stela. Det hade inte gjort något om Oceans hade mangabaserade bilder av karaktärerna som i Frontier. Designen är det inget fel på men upplägget är så tråkigt.
Men alla är inte tråkiga.
Lily, Mikoto, Odette, Jocelyn och Violet är riktigt charmiga.
Det finns gästkaraktärer från Frontier med men de får du upptäcka själv.

Aden har åtta kvinnor (nio med Sonja) att välja mellan medan Sonja har tre killar (fyra med Aden) när det gäller romantiska förhållanden. Synd att Sonja har få killar att välja mellan och att killarna faktiskt är stereotypa tråkmånsar. Det fattas en Erik eller för all del en Kross från Frontier här.
Förhållandedelen känns dessutom lite tillgjord här och saknar Frontiers humor och djup. Jag tror det beror på att jag inte bryr mig så mycket om Fenrith Islands invånare som jag gör med Trampolis invånare.

Tre plus:
1. Det är faktiskt ett vackert spel, tack vare det vackra blå havet och Fenrith Islands läckra färger.
2. Kartan är smidig. Det är lätt att hitta folk du vill prata med.
3. Det finns en massa saker att göra och ett helt hav att undersöka.

Tre minus:
1. Med vissa undantag, är invånarna rätt tråkiga. Jag stör mig mig rejält på att mangateckningarna från Frontier inte är med. De hade gett Oceans mer djup.
2. Varför kan man inte välja kön på spelaren direkt?
3. Det saknas mer intriger och intressanta scener i det här spelet.

Slutsats:
Rune Factory Oceans är tveklöst ett sämre spel än Rune Factory Frontier och det känns lite livlöst på grund av tråkiga karaktärer och för lite djup.
Men jag har trevligt med spelet ändå för det är ett bra spel. Jag gillar Oceans upplägg när det gäller balans mellan bondeliv och äventyrare. Många speltimmar är att komma och gillar du Harvest Moon ska du ge Oceans en chans. Det är ett bra spel som bjuder på avkoppling i en spelvärld fylld av slafsande kötthuggning eller skjut skjut pang pang.

Betyg: En stark trea av fem.

Golemen Ymir hjälper dig att hitta gömda öar eller skepp under havets yta.

Golemen Ymir hjälper dig att hitta gömda öar eller skepp under havets yta.

3 thoughts on “Recension: Rune Factory Oceans. (Tides Of Destiny)

  1. Jag undrar en sak kring din bloggs tema, det ser väldigt konstigt ut med en bild som överlappar text högst upp. Ser du det också? Jag har tagit en bild på det hela och mailar den till dig.

    • Det undrar jag själv. Jag har försökt ändra på detta många gånger men det blir inte som jag tänkt mig. Men jag ska försöka göra om sidan – igen. Jag gillar färgerna men något med temat är inte rätt.

Kommentera

