Digital teckning: ”Female Eyes”.


Egentligen skulle jag ha tecknat en Space Marine men eftersom datorn formaterade sig så försvann denne. Som tur hann jag inte så värst lång med honom.

 

Jag valde istället att teckna lite kvinnliga ögon för jag behövde träna en hel del på det för jag är lite amatöraktig när det gäller digital teckningsteknik – och att teckna ögon.

Det blev en hel del airbrush och tuschpennor, för jag tycker det kändes mest rätt att arbeta med.

Att teckna ögon är inte så bara. Jag var tvungen att observera en del ögon på internet, och upptäckte att det var mycket att tänka på. Hur ögonfransarna går, varje skugg/ljusnivå. Och att våga skugga i ögonvitan. För den är ju inte helt vit. Det svåraste ögat var tveklöst den med en rinnande tår. Tårar är bedrövligt svårt att teckna. Jag var dessutom tvungen att tänka på att ögonfransarna blir ju blöta när man gråtit. Jag valde att prova att fylla i lite ljusgrå och vita nyanser i fransarna.

 

Inget öga är den andra likt. En del ögon fick rätt så långa ögonfransar.

Jag valde att ge mig på en känd persons öga, i detta fall Nicole Kidman. Hennes knallblå öga lyser så otroligt starkt. (längst upp förresten) Först tänkte jag teckna båda men jag ville vänta för jag kände mig inte redo ännu. Det sista ögat jag tecknade är den längst ned till höger, och det är min väninna Emma som bidrog att vara modell. (jag hade en liten förfrågan på Facebook där jag frågade om någon kunde tänka sig att vara ögonmodell och hon sa ja.)

Det var riktigt roligt att teckna ögon digitalt. Jag kunde göra så mycket mer än när jag tecknar på papper. Jag vågade mycket mera, och mer är att komma. Jag ska småningom lära mig att teckna läppar. Det har jag jämt haft svårt med. Men det blir en annan gång. Hoppas ni gillar bilden!

Female Eyes

Kommentera

