Konsolexklusivitet suger svullen purjo!


20130428-100437.jpg

Tv-spel kostar pengar. Självklart ska de göra det eftersom de som skapar spelen måste dra in pengar för det hårda jobb de gjort, genom att ge oss spelare spelnöje.

Spelkonsoler kostar också pengar.

Något jag verkligen tycker suger svullen purjo är att man måste ha en viss konsol för att spela ett visst spel.
Nintendos konsoler är det perfekta beviset för detta.

Jag vill verkligen jaga spöken i Luigi’s Mansion 2 men jag har inget Nintendo 3DS. Mario & Luigi: Dream Team Bros ser verkligen fantastiskt ut, likaså den heta efterlängtade uppföljaren till Legend Of Zelda: A Link To The Past.
Men nej, jag har inget 3DS.

Det som är surt är att oftast Nintendo inte släpper samma spel till alla sina aktuella konsoler. En konsol kostar ju mellan 1500 kr upp till 3500 kr. Nintendo 3DS XL medföljer ju ingen laddare så den ska man köpa bredvid. De som köpte en vanlig 3DS tyckte att den var för liten. Därför gjorde Nintendo så.
Löjligt.

Sedan begriper jag inte vad de sysslar med när det gäller Wii U, men det är ett annat ämne som jag tagit upp förut.

Konsolexlusivitet är rätt korkat, men det gäller även tredjepartstillverkare. En ny Nintendokonsol med ungefär samma kraft som PS3 och XBOX360 är ute nu men tredjepartstillverkarna vägrar släppa spel till den.
Det är också rätt korkat, för att skita i en konsol resulterar att man tappar pengar.
Fast egentligen tror jag att det är Nintendos eget fel. De skulle ha släppt Wii U för många år sedan. Nu kommer de få svårt mot PS4 och nya XBOX, och vart är deras egna spel?

Tillbaks till konsolexlusivitet.
Varför ska jag behöva slänga ut ett extra par tusen på en ny konsol när jag vill spela ett spel som inte finns på den konsol jag redan har?
Girighet? Mycket sannolikt.

Tv-spel kostar pengar. Det vet alla, särskilt spelskaparna. Det skulle löna sig rejält om de kunde släppa sina egna spel till sina egna aktuella konsoler. För att köpa en ny konsol för att spela ett spel, är ju konstigt.

20130428-100412.jpg

Kommentera

