När Rare var spelvärldens svar på Chuck Norris.


20130508-122514.jpg

Jag tycker mycket om Rare från tiden de var lika badass som Chuck Norris.
Tiden då de gjorde spel till NES, SNES och främst Nintendo 64. Jag har nyligen lånat ett Nintendo 64 av lillasyster och där fanns ett gäng guldkorn från en gyllene period runt sekelskiftet.
Ett av dessa var Conker’s Bad Fur Day, spelet som Nintendo inte ens ville röra med tång. När jag satte i den där spelkassetten och såg titelintrot där Conker gick bärsärkagång och kapat Nintendo 64-logan med motorsåg kändes det som jag var 19 år igen.
Seriöst, var det drygt 13-14 år sen jag spelade det spelet?
Jag älskar Conker’s Bad Fur Day. Dess riktigt vulgära humor och fina grafik (ja, fortfarande tycker jag) går inte av hackor. Jag förstår att Rare var less på vanliga plattformspel, för bägge Banjo-Kazooiespelen och Donkey Kong 64 är lika varann. Lika barntillåtna men utmanande titlar.
Jag provade det sistnämnda spelet häromveckan förresten. Helvetes roligt.

20130508-123753.jpg

Rare var otroligt produktiva under 64-eran. De flesta av deras spel var riktigt roliga och i världsklass. De räddade Nintendo eftersom tredjepartstödet var inte ett dugg bra.
Sedan kom dråpslaget.
Efter ett enda spel till Gamecube, såldes Rare till Microsoft.
Vad som låg bakom försäljningen vet jag inte men jag misstänkte att Rare inte kom överens med Nintendo i slutändan. Frågan är inte om det började när de höll på med Conker’s Bad Fur Day. Vem vet?
En ny version av Conker kom till XBOX men det spelet var mer censurerat än originalet så många uppfattade spelet sämre.

Det jag undrar är – hur har det gått med Rare sedan efter skilsmässan med Nintendo? Jag har inte hört att de gjort något spel på rätt länge. Något Kinectspel och så Banjo-Kazooie: Nuts And Bolts var det sista jag hört ifrån dom.
Många har lämnat Rare dessutom. Jag läste att Grant Kirkhope, mannen bakom musiken till bägge Banjo-Kazooiespelen och Donkey Kong 64, önskar att nästa Banjo-Kazooie ska komma till en Nintendokonsol för det är där de hör hemma.

Rare och Nintendo var ett äkta Dream Team. Spelmagin jag upptäckte i främst Nintendo 64-tiden var underbar och något speciellt.
Det känns som att Rare börjar försvinna. Det är verkligen synd för det företaget som gett oss Goldeneye 007, Perfect Dark, Donkey Kong Country, Banjo-Kazooie, Battletoads och Conker’s Bad Fur Day förtjänar bättre än så.
Nintendo borde köpa tillbaka Rare och blåsa liv i företaget igen. Deras samarbete skulle gynna dom båda. Särskilt med tanke på att Wii U:s tid är dålig.
Rare behöver komma igen.

20130508-125538.jpg

Kommentera

