Luigi. En ikon för underskattade karaktärer.


När jag kollar på filmer så brukar jag oftast gilla en viss birollskaraktär. Oavsett om Luke Skywalker är Jediriddarnas sista hopp så är Han Solo ändå coolare. Frodo Bagger är rätt mesig i jämförelse med Aragorn, Gimli och Gandalf. Mouth, Sloth och Chunk är mycket vassare än huvudrollen Mikey är i The Goonies. Vilket är ironiskt för att Sean Astin, som spelade Mikey, gör en toppenroll som Sam i Härskarringen-filmerna.

I tv-spel är det samma sak. Garrus, Tali och Liara är mycket färgstarkare än Shepard är.
Det bästa exemplet av en bättre biroll än en överskattad huvudroll är Luigi, Marios grönklädde bror.

Jag har oftast valt Luigi när jag skulle spela Super Mario Bros 2 fast han gräver långsamt.
Luigi är för mig en äkta underdog. Därav Mario alltid varit spelare ett och fått mest cred för att räddat Peach och Svampriket har Luigi stått i sin brors feta skugga. Utan Luigi skulle inte Mario klarat det.
I Super Mario Kart brukade jag vara Luigi för jag tycker så bra om honom. Jag lärde mig hans brister och styrkor. Jag kände mig trygg med den grönklädde rörmokaren. Dessutom förtjänade han att vinna.

När jag var liten ritade jag mycket spelbaserade teckningar, och jag minns att jag tecknade ett fodral av ett påhittat spel; ”Super Luigi Quest” – för då fanns det ju inget eget spel med Luigi. Och jag räknar inte med det usla Mario Is Missing.

Sen kom det en massa multiplayerspel och jag valde alltid hellre Luigi än Mario i alla spelen. Mario Kart, Mario Party, Super Smash Bros och så vidare.

Varför Luigi? Varför inte Mario?

Ärligt så tycker jag att Mario är löjligt impulsiv och är en sån där frontfigur jag vill spy galla över för att han saknar personlighet, djup och brister. Så tycker jag om Musse Pigg också, förutom impulsiviteten då. Jag föredrar Kalle Anka all the way.
Mario har också en jobbig röst, all jiiiipiii eller waaahooo som han tjuter ur sig får mina öron att ruttna.
Men Luigi, där snackar jag om personlighet.
Hans röst är lugnare och har en ljuv humoristisk ton i den. När Luigi äntligen fick ett eget spel, Luigi’s Mansion, fick han mer personlighet. Klumpig, rädd och försiktig. Med en portion varm humor och tajming har Luigi mer personlighet än vad Mario någonsin kommer att ha.
Ledsen Mario, trots att dina spel är fantastiska så har din bror mer karisma än du.

Luigis personlighet återspeglades sedan i kommande spel; inte minst sagt i Super Smash Bros Brawl. Jag tror Luigi har massor av fans, till och med Solid Snake respekterar honom.

I år har Luigi varit med oss i 30 år.
30 år. Det ni.
Nintendo uppmärksammar detta med ”The Year Of Luigi” där tillägget till New Super Mario Bros U; New Super Luigi U kommer ut. Här är han spelare ett.
Nintendo 3DS får två stora titlar där Luigi spelar viktigare roller än någonsin.
I Mario & Luigi: Dream Team Bros får man ta del i Luigis drömmar. Uppföljaren till Luigis storspel dök upp i mars; Luigi’s Mansion 2. Just nu hårdspelar jag det spelet, en recension kommer snart.

Det är oklart om Luigi och Daisy är ett par, för ibland tror jag att han är kär i Peach. Men jag tycker han skulle passa ihop med Rosalina, för hon har också en stark personlighet och kan ge Luigi så starkt lugn och trygghet. För hon är så lugn i sig. Det är bara en tanke jag har. Vem vet om vad Nintendo har i framtiden för Luigis kärleksliv?

Luigi har varit en hjälte för mig länge. Nu är det äntligen tid för honom att kliva ut ur sin brors skugga och ta emot det jubel han förtjänat så länge. Han är världens bäste andrespelare, men för mig är han en jävel på att vara nummer ett.

Ett stort grattis önskar jag dig Luigi. Tack för 30 underbara år. Må framtiden vara dig ljus. Respekt.

20130527-201008.jpg
Luigi är en äkta hjälte med hjärta och karisma.

Kommentera

