Digital teckning: The Last Of Us.


Nu har jag gjort en digital teckning igen, en fanart från Playstation 3-spelet The Last Of Us. Istället för att enbart visa bilden, ska jag försöka berätta i etapper och visa bilder från utvecklingen av min tolkning av Naughty Dog‘s nya storspel. Utvecklingsbilderna är tagna med min iPhone 4 medans den färdiga bilden är via datorn.

 

Först en grovskissning.

Först en grovskissning.

Först skissade jag karaktärerna Joel och Ellie grovt. Bakgrunden fick vara grå och jag delade in dom i tre lager; bakgrund, Joel och Ellie. Det var riktigt kul att skissa Joels skägg. Jag hade faktiskt kul när jag tecknade Dr House så skägg är välkommet i teckningssammanhang. Sen började jag använda mig av airbrush för att fylla i färg, i detta fall black and grey.

Ellie var riktigt svår att teckna av, särskilt formen av huvud och läppar.

Ellie var riktigt svår att teckna av, särskilt formen av huvud och läppar.

 

Jag började med Ellie och hon var en riktig utmaning att göra. Fick lite bekymmer med hennes ansikte, främst läppar och ögon. Men det är tur att man kan göra om. Jag fick lära mig en hel del när jag tecknade av den här bilden. Hur jag ställde in inställningarna på airbrushen och jag insåg att jag var lite feg när det gällde vissa saker, främst skuggning.

Joel började få sig en ansiktslyftning. Hans grova ansikte var riktigt kul att pyssla med.

Joel började få sig en ansiktslyftning. Hans grova ansikte var riktigt kul att pyssla med.

Joel fick sig en omgång vid ett senare tillfälle. Hans ansikte var roligare att måla för det var så grovt och strukturerat. Skägget hade jag som jag skrev tidigare riktigt kul att göra, och jag vågade dra streck med både blyerts och tusch och blanda med olika grå nyanser och det svarta.  Håret var en pina dock. Ljussättningen på främst Joels vänstra sida blev mörkare och jag lärde mig att ha ett svagare tryck på airbrushen så att jag kunde fylla in det mörkare gradvis. Det flöt på bättre när jag gjorde det. Jag återvände till Ellie och gjorde om henne en del.

Ellie fick sig en makeover. Jag ändrade hennes ena öga och hennes läppar.

Ellie fick sig en makeover. Jag ändrade hennes ena öga och hennes läppar.

Främst fick sig hennes läppar och det ena ögat sig en omgörning. Det såg lite tokigt ut innan, men efter omgörningen blev jag mer nöjd. Jag tog tusch och drog olika nyanser av grått och svart för att ge hennes hår djup. Min nylärda egenskap att ta ett svagare tryck i airbrushen fick mig att våga göra mjukare skuggningar i Ellies hals och ena kinden. Jag gjorde också lite fräknar i hennes ansikte, och så upptäckte jag att hennes ena ögonbryn är kluven i mitten så jag tog bort lite ögonbryn. Innan jag gjorde texten och den svarta nederdelen så pysslade jag med kläderna. Jag har så svårt att göra veck i kläder. Därför ser kläderna lite konstiga ut, främst på Joel.

Efter drygt tolv timmars arbete och sena kvällar blev jag klar med The Last Of Us-fanarten. Så här ser det färdiga resultatet ut:

the last of us

Det var mycket jobb men det var värt det – och så var det jävligt roligt! Jag hoppas ni gillar bilden och utvecklingen!

One thought on “Digital teckning: The Last Of Us.

  1. Pingback: Teckningarna som kommer att hamna på kalendern 2014: Era val! | SÄTRAPÔJK - Sveriges heta gamertecknare!

Kommentera

