Digital teckning: Christina Hendricks.


Det var länge sen jag gjorde ett porträtt, och med min digitala teckningspenna ville jag göra ett nytt.

Denna gång blev det skådespelerskan Christina Hendricks, från tv-serien Mad Men. Nu har jag inte sett själva serien men tycker att Hendricks har bra kurvor och har en modern look med lite toner av 1950-talselegans. Jag lägger upp det här inlägget i etapper, precis som jag gjorde när jag gjorde fanarten på spelet The Last Of Us. Utvecklingsbilderna är tagna med min IPhone men det färdiga resultatet är från datorn.

Snabbskiss av hennes ansikte.

Snabbskiss av hennes ansikte.

Det första jag gjorde var att skissa upp hennes ansikte med en svag blyertspenna, och med en orange blyertspenna för håret. Jag har vid det tillfället inte insett hur svårt det är att teckna hår, särskilt när det inte är bara orange men också rött, gult, brunt och svart i Hendricks hårfärg. Färgläggningen till hennes hudfärg i ansiktet blev nästa drag, jag ville ju få till en struktur på vart jag skulle börja och avsluta hennes hår. Jag använde mig av airbrushteknik till färgläggningen och tuschpenna för fina detaljer.

Överkroppen, ansikte och klänning började få färg.

Överkroppen, ansikte och klänning började få färg.

Jag fortsatte att färga hennes överkropp och hennes klänning i grova drag. Jag insåg här att det krävdes en hel del olika nyanser av vitt och svart för att ge bilden mycket djup, men det skulle bli en senare utmaning. Tidsmässigt har det kanske tagit nån timme eller två, jag höll inte riktigt räkningen vid det tillfället. Något som skulle ta mycket tid, så var det Hendricks hår. Jag började att skissa upp med volym i håret med blyertspenna, lite tusch och fyllde i svagt med airbrush. När jag fick ihop ett område med hår så upptäckte jag fler ställen att fylla i, ge skarpare linjer och skugga. Tänkte många gånger; ”Det här kommer att ta lång tid att göra”. Timmarna flög iväg. Hur skulle jag orka göra klart bilden utan att bli trött på den? Jag hade en sak att tänka på som var viktig. Man ska ha roligt när man tecknar en bild – och jag tyckte jättemycket om att teckna Christina Hendricks. Det var det som fick motorn att gå igång. Lusten och glädjen.

Håret började få mycket volym och djup, och bysten fick ljusare toner.

Håret började få mycket volym och djup, och bysten fick ljusare toner.

Efter många timmar med håret ville jag ta mig an hennes ovankropp. Hendricks är känd för sin stora byst, och jag visste att det kunde bli knivigt att få till den. Jag använde mig av mjuka rörelser i airbrushen när det gällde ljussättningen. Jag återvände till ansiktet och fyllde i olika skuggnivåer runt ögonen, kinder, näsa och fyllde i mer färg i hennes läppar. Uh, läppar. De är så kluriga. Möjligt blev de lite för skarpa men jag blev ändå nöjd att lyckats få till läppar.

Hendricks armar, händer och plånbok började komma till.

Hendricks armar, händer och plånbok började komma till.

Armarna och händer började få form. Att teckna händer är jävligt som det är, men nu höll Hendricks händer i en stor plånbok. Jag var väldigt försiktig när jag fyllde i skuggnivåer och färgläggning i händerna. Efter ett tag tog jag titt på henne och såg att armarna såg underliga ut, så jag gjorde om dom lite. Det är skönt att man kan rätta till fel på en digital teckning. Praktiskt!

Jag började fylla i linjer i hennes ovandel av klänningen och la till en del ljusgrå/vita nyanser. Sedan kämpade jag med håret i många timmar till. Jisses. Skulle jag inte bli klar? Jodå. Jag blev klar! Efter 20-22 timmar totalt varav 16-18 timmar spenderades med bara håret, kämpade jag i det sista att få klart mitt porträtt av Christina Hendricks.

 

Christina HendricksDet är en av de svåraste teckningar jag gjort men också en av de jag är mest stolt över. Bilden av Christina Hendricks har lärt mig en hel del, men främst fick det mig att komma ihåg att teckna är roligt! Jag hoppas ni gillade den här bilden och ser fram emot nästa!

 

One thought on “Digital teckning: Christina Hendricks.

  1. Pingback: Teckningarna som kommer att hamna på kalendern 2014: Era val! | SÄTRAPÔJK - Sveriges heta gamertecknare!

Kommentera

