Vila i frid, katten Bazinga.


20130705-092129.jpg

Igår kväll var en bedrövlig sådan. Jag hörde katten Bazinga jama utanför ytterdörren. När jag släppte in honom märkte jag att han haltade och inte gå på vänster framben. När han la sig i soffan upptäckte jag att nosen var blodig och han såg blåslagen ut ovanför ett öga. Jag kände försiktigt på det vänstra frambenet och då fräste han flera gånger. Han hade också ont i ryggen och vänster bakben. Då förstod jag att han blivit påkörd.

Vi var rädda att denna dag skulle komma eftersom Bazinga inte hörde så bra och att han legat i vägen för bilar förut. Nu hade det inträffat och vi var tvungna att åka till distriktsveterinären i Sunne (Torsby har ingen jour) för han skulle inte orka med natten, med smärtor.

20130705-092011.jpg

Efter att ha undersökt Bazinga, sa veterinären att han hade nog blivit påkörd på vänster sida och att han hade en fraktur just ovanför tassen på vänster framben. Hon sa att det inte skulle läka ordentligt och att han skrek av smärta när vi inte ens tog i honom, så det enda alternativet var att få slut på hans plågor.
Det blev en avlivningsspruta.
Rätt jobbigt och känslosamt var det för han var en familjemedlem. Att se magen sluta andas. Han var död.

20130705-092635.jpg

Vi åkte hemåt i regnet – det hade avtagit något på hemfärden – och han var med oss. Runt 23.00-tiden greppade jag spaden och började gräva en grop vid häggen på baksidan. Förbannade knott och mygg, jag kände mig som ett promenerande smörgåsbord. Men jag trotsade dom och begravde Bazinga.

20130705-094016.jpg

Det känns väldigt konstigt.
Att inte veta vad som exakt hände Bazinga är rätt jobbigt. Många tankar kommer och går. Men en sak är säker, man får inte veta sanningen.

Bazinga var en lustig katt, med en lång svans och ett underligt jamande: ”Brrr-kaaaa”. Jag har aldrig hört någon katt jama så.
Fin var han också.
Vila i frid, Bazinga. Du är saknad.

20130705-094934.jpg

2 thoughts on “Vila i frid, katten Bazinga.

Kommentera

