Framtida teckningsprojekt. (både vanligt och digitalt)


Jag har tecknat Bayonetta förut. Jag blev sugen på att göra det igen - kanske i digital form?

Jag har tecknat Bayonetta förut. Jag blev sugen på att göra det igen – kanske i digital form?

Det går framåt på teckningsfronten. Efter några digitala teckningar så börjar jag få till ett rätt bra flyt med min Wacom-penna. Det är så mycket fördelar när jag använder den underbara digitala teckningspennan, men det finns ett par baksidor med den. Jag ser inte bilden på själva ritbrädan utan jag är tvungen att kolla rakt på dataskärmen. En annan nackdel är tiden. Jag tecknar med den pennan oftast på sena kvällar men ibland blir jag rätt så trött efter en dag med bus, lek med barn och sysslor hemma. Dessutom har jag ju börjat jobba igen efter semestern. Men jag tar mig tid då och då. Just nu håller jag på med en digital teckning av New York, och det är rätt petigt med alla byggnader, broar och glasrutor. Men mycket arbete ger bra resultat. Förhoppningsvis.

Eftersom jag börjat arbeta igen, tar jag mig tid att teckna vanliga teckningar på luncherna så att jag inte glömmer det gamla hederliga sättet. Jag avslutade nyss med en teckning på en Pontiac Bonneville -64, som var en beställning av en polare. (bilden dyker upp här i ett senare blogginlägg) Det är riktigt roligt att teckna på det klassiska sättet, men det finns så många nackdelar med det med. Jag kan inte färglägga så skarpt som jag kan med en digital bild – och när jag gör ett skarpt fel kan jag inte bara ta bort det så lätt som det gör med en digital sådan. Så jag måste hitta andra lösningar.

Jag gillar Instagram, den populära foto (och numera videoklipp)-appen där man kan se andras fotografier. Många kändisar har ett konto på Instagram som man kan följa. Jag följer en del gamers, kändisar, något tv-spelrelaterat, och nu på senaste tiden en hel del konstnärer i världsklass. Deras konst får en att tappa hakan – men de ger också en stark inspiration. En person som jag beundrar mycket är den kanadensiska konstnären Kit King. Hon var den första konstnären jag följde på Instagram och är en av de bästa talanger jag beskådat. Vad som gör mig riktigt förvånad är att hennes bilder blir bara bättre och bättre hela tiden. Många konstnärer har frågat och beviljats om de får teckna ett porträtt av Kit, och vet ni vad? Det får jag också göra, så det är en riktigt stor ära. Om jag ska teckna henne vanligt eller i digital form har jag inte bestämt mig för ännu, det bestämmer jag mig för när jag blir klar med New York-digitalbilden eller med nybörjade fanarten av Mario & Luigi: Dream Team‘s japanska boxart.

Ni kan se på Kit Kings alster i hennes Instagramsida här.

Något jag märker mycket på Instagram, är att många konstnärer använder Prismacolor-pennor och de verkar vara riktigt bra teckningspennor. De ser så bra ut att färglägga med och det blir inte fläckpartier som det blir med vanliga teckningsfärgpennor. Jag sökte på såna på Google men de verkar vara svåra att få tag på i Sverige. Varför?

Jag har många bilder som jag ska försöka få till, gärna innan nästa Sätrapôjk-kalender som jag ska ha en tävling med senare i år. Nu är det roligt att teckna igen.

En av de många höjdpunkterna i Terror På Elm Street 3: Freddy's Återkomst är när Freddy står i en mörk korridor med ett blått ljus bakom sig. Mycket snygg ljussättning. Detta kommer att bli ett framtida projekt för mig.

En av de många höjdpunkterna i Terror På Elm Street 3: Freddy’s Återkomst är när Freddy står i en mörk korridor med ett blått ljus bakom sig. Mycket snygg ljussättning. Detta kommer att bli ett framtida projekt för mig.

Kommentera

