Recension: The Walking Dead – 400 Days.


20130728-184816.jpg

Förra året släppte Telltale Games för mig år 2012’s bästa spel: The Walking Dead.
Spelet delades i fem kapitel som var fyllda med tuffa beslut, välskrivet manus och en sån intelligens att jag tappade hakan. The Walking Dead är så gripande.

Nu har Telltale släppt ett DLC (extramaterial till ett existerande spel) till The Walking Dead, och det är ett specialkapitel.
Det här kapitlet heter 400 Days, och det som är lite annorlunda med det här kapitlet är att det är delat i fem småstycken. Dessa småstycken handlar om fem olika individer och hur de  ska överleva zombieapokalypsen. Det är inte bara Lee från originalspelet som får fatta tuffa beslut och göra saker som inte är något man brukar göra. Dessa fem personer i det här extramaterialet drabbas också av det. Vad ska man egentligen göra i en tuff situation? Det beror på hur man själv är som person.

400 Days är likt originalspelet riktigt välgjort och smart. Välskrivet manus och trovärdiga karaktärer får mig att tro att det är ett helt nytt spel, fast det är bara ett sidospår. Telltale Games är jävligt smarta. Istället för att lägga krutet på automatgeväraction i stil med Dead Island eller något valfritt Call Of Duty, lägger de krutet på dialogen. Jag tycker det är fascinerande att man har så stor valmöjlighet. Man kan till exempel antingen hålla med, inte hålla med, hålla tyst eller göra något radikalt som att kalla en person man stör sig på för ”rövhål”. Så ljuvligt. Att man kan spela om det och välja andra beslut resulterar till en annan väg när det kommer till slutändan. Det gör både originalspelet och det extramaterialet något man kan spela flera gånger. Jag vill inte berätta om själva karaktärerna och hur de är, utan jag låter det vara helt spoilerfritt i denna recension. För det är spelet värt.

 

Tre plus:

  • Likt originalspelet, är dialogen välskriven och manuset näst intill perfektion.
  • Bra idé att välja mellan fem olika kapitel och i den ordning man vill.
  • Tro mig. De val man gör påverkar hela handlingen i slutändan. Det är riktigt genialt.

Tre minus:

  • Det här rör Playstation 3-utgåvan: Spelet går alldeles för segt och det hackar en del. Jag drabbades av en bugg dessutom. Har man inte spelat originalspelet, så ger jag rådet att inte göra det till PS3 – för både originalet och det här DLC-kapitlet är verkligen segt och hackar.
  • The Walking Dead: 400 Days har fem kapitel men jag önskar verkligen att spelet var lite längre. Jag tyckte det var för kort.
  • Några kapitel lämnar många frågor kvar efter sig. Jag hade faktiskt velat fått lite mer svar på vissa saker – men jag vill inte berätta vilka för att inte spoila något.

Visste du att: Det finns ett så kallat ”easter egg” (gömt godis) i 400 Days, och har du spelat originalspelet så ska du hålla ögonen öppna.

I originalspelet så får man fatta tuffa beslut. I 400 Days har det inte ändrats. Det du väljer att göra kan påverka vad som händer sen. Tänk på det.

I originalspelet så får man fatta tuffa beslut. I 400 Days har det inte ändrats. Det du väljer att göra kan påverka vad som händer sen. Tänk på det.

Slutsats:
The Walking Dead: 400 Days är en extra portion glasskula på en god ”tv-spelsglassstrut”. Ett näst intill perfekt spel har fått ett näst intill perfekt extrakapitel. Jag är förvånad och överraskad att Telltale Games lyckats göra ett riktigt bra avsnitt till i deras zombie-klickarspel. Det här är en aptitretare tills The Walking Dead: Season 2 dyker upp. Men vilken aptitretare sedan. Som ett perfekt, knaperstekt bacon som smeker tungan med sin rökiga, salta smak. Det är ungefär så jag kan beskriva spelet. Spela det idag! (men undvik PS 3-utgåvan)

Betyg: En femma av fem.

Kommentera

