Psychobillyskivomslag: Sätrapôjks 6 favoriter.


Psychobilly är en intressant musikstil. Det lättaste sättet att beskriva hur psychobilly låter är att det låter som rockabilly och punk på samma gång. Det är en aggressiv musikstil, och det har delat in rockabillyälskare i två läger: Antingen älskar man psychobilly eller så hatar man det.

Själv gillar jag psychobilly väldigt mycket för det är riktigt tungt och tempofyllt.

Psychobilly är känt för grymma texter och för dess absurdhet. Många grupper har en sorts förkärlek till splatterfilmer, det makabra och vulgärism. Det märks inte bara på texterna i låtarna eller på låtarnas titlar. Det märks också på skivomslagen. Jag tänker i detta inlägg presentera mina 6 favoriter bland omslag till psychobillyskivor, helt utan inbördes ordning.

The Meteors - In Heaven. The Meteors – In Heaven.

Psychobillyns tyngsta grupp, The Meteors,  har gjort en hel del skivor som har snygga omslag. En av mina favoriter är denna som är inspirerad av en gammal 1940/1950-tals thrillerfilmsposter. En man i cool Humphrey Bogart-stil laddar en revolver. Den gula rektangeln med Meteors-logan. Den här bilden är så simpel och klassisk att det är som amerikanerna säger: Gorgeous!

 

batmobile-hardhammerhitsBatmobile – Hard Hammer Hits.

Det finns ingen som lyssnat på psychobilly som inte känner till Batmobile. (inte Läderlappens bil) Jag är garanterat säker på att de har lyssnat på den här skivan och betraktat det våldsamma omslaget som driver med gulliga serie. Tycker du att det här omslaget är groteskt – då vill du inte se baksidan. Det är minst lika omtalat som framsidan och för mig ännu äckligare. Det är inte alla grupper som ställer upp och får sina rövhål fotograferade på baksidan av ett skivomslag! (nej, jag tänker inte visa det här.)

 

Jamboree.Frantic Flintstones – Jamboree.

Jamboree är inte bara enligt mig Frantic Flintstones bästa album, utan deras överlägset snyggaste album också. Att se Pennywise från kultserien Det på omslaget och med andra färger ger den här skivan riktig attityd.

Long Tall Texans - Singing To The Moon.

 

Long Tall Texans – Singing To The Moon.

Det här är lättare form av psychobilly, och deras klassiker Alcohol får mig att minnas ungdomen. Men det jag minns allra mest är ju Long Tall Texans skitsnygga skivomslag på den här skivan. Jag älskar omslagets humor, med månen som håller för öronen och de vilda mexikanerna.

 

Tangenital Madness.Demented Are Go – Tangenital Madness On A Pleasant Side Of Hell.

Personligen tycker jag inte det är Demented Are Go’s bästa skiva även om Mongoloid är skitbra, men tveklöst har den här skivan deras bästa omslag. Demoner, monster och djävlar som lever ett vilt och hektiskt liv och i centrum sitter Demented i smoking med spotlighten riktad mot sig. Skitsnyggt tecknat och djävulskt stilbildande.

 

 

Bastard Sons.The Meteors – Bastard Sons Of A Rock ‘N’ Roll Devil.

Meteors igen. Men det här omslaget är så fantastiskt bra tecknad och pricksäkert att jag bara måste ta med denna bland mina favoriter. Rockdjävulen ser så farlig och ond ut. Och snygg!

 

Kommentera

