Recension: Duck Tales Remastered.

Ducktales-Remastered-LogoÄntligen kan man spela ett klassiskt plattformsspel med Joakim Von Anka i en ny form. Tveklöst är Duck Tales Remastered årets nostalgitripp. Det här både en vanlig recension och faktiskt en återblicksrecension på samma gång eftersom det här är en remake på den gamla NES-klassikern.

När Capcom, Disney och WayForward utannonserade en remake av Duck Tales, fick en hel spelvärld en nostalgiorgasm utan dess like. Trailern som visades bjöd på ett rejält upplyft, det var som att det var en tecknad serie. Men det var det inte, utan det var det legendarsiska Duck Tales-spelet.

Grafiken har uppdaterats rejält men ändå känner man igen sig. Skönt att Von Anka inte har röd trenchcoat.

När titelskärmen kommer fram och man lyssnar på den uppiffade 8-bitsmelodin av tv-seriens ledmotiv blir jag riktigt glad. Om man har spelat originalet förut, känner man igen stilen och upplägget utan problem. Joakim Von Anka, eller Scrooge McDuck (häftigt namn!) som han egentligen heter, studsandes på sin käpp i jakt på gömda skatter runt om i världen. Men första banan här är ny, och är en introduktion för en ny story som i sin tur ska passa in i den klassiska tv-serien. På första banan blir Joakim Von Ankas kassavalv invanderat av Björnligan, som har tagit Knattarna till fånga och orsakar problem. Det fungerar bra som en liten försmak till de fem klassiska banorna som man får välja mellan.

Något jag glömt bort var att Duck Tales må sett väldigt fint och trevligt ut, men spelet var inte det. Det var faktiskt riktigt tufft och Duck Tales Remastered är inget undantag heller. Faktum är att det nya spelet är ett spel av den gamla skolan. Joakim har tre liv och om du har gjort stora framsteg i en av de tuffa banorna för att sedan dö bort alla liv i en bosstrid – måste du börja om från banans början igen. Stenhårt, men så var Duck Tales på NES tid. Fördelen är att spelet sparar när du klarat av en bana. Men tro mig, särskilt om du inte spelat originalet, du kommer att slita av håret när du dött för femtielfte gången om till exempel en spindel knuffar ned dig i ett stup när du gjort ett dåligt tajmat hopp. Duck Tales Remastered är inte lätt, inte ens på Easy. (Normal, Hard och senare Extreme finns också)

Hur många gånger har man inte hamnat i de köttslasfande blommornas käftar? I de nya animationerna ger Von Anka blomman rejält motstånd.

Capcom gjorde tuffa banor som orsakade död om du gjort ett snedsteg, och med en halvdan kontroll gör inte saken lättare. Du kan i Remastered byta käppstudsandets kontroll till en lättare variant, annars måste du tyrcka och hålla ned nedknappan samtidigt som du trycker på actionknappen. (jag spelade PS3-verisonen, så actionknappen är fyrkant) Jag blir rejält sur när Joakim inte drar fram sin käpp i tid när man ska hoppa på en fiende – särskilt när det är ett stup inblandat. Jag vet inte om det beror på att jag reagerar för sent eller om kontrollen buggar men det är helvetes störande. Både då och nu.

Himalayas grottor ser snyggare ut än någonsin, men de är lika iskalla och förrädiska som vanligt. Men varför finns det spindlar i Himalaya? I vintermiljö?

Grafiken har fått sig en rejäl uppfräschning! Det ser verkligen ut som en av de klassiska episoderna i HD-format. Disney-figurerna är så snyggt gjorda, likaså bakgrundsmiljöerna. Då bör jag nämna att NES-klassikern var riktigt snygg på sin tid.

Likaså musiken har fått sig en uppdatering. De klassiska tonerna av till exempel Amazon, Transylvania och främst kultaktiga The Moon har fått sig en modern touch, men ändå känns de underbart välbekanta. De som spelat originalet kommer att gråta av lycka när de lyssnar på soundtracket.

Det är mycket man känner igen, men finns det något annat som Duck Tales Remastered bjuder på? Både ja och nej.

Det finns mycket upplåsningsbart material i form av artwork där man till exempel kan se karaktärer i både NES-grafik och i det här spelets utseende. Läckert. Man kan köpa de låsta konstverken med de pengar man tjänat ihop på banorna. Dessutom finns det två nya banor, därav ena är redan nämnda kassavalvet. Den andra är den nya avslutningsbanan på Mount Vesuvius – som är istället för Transylvanien. (Den banan är också med, men inte som slutbana) Mount Vesuvius är riktigt tuff och här får man ta sina lärdomar från de andra fem banorna om man vill överleva. Men där slutar nyheterna.

Jag kan inte låta bli att tänka på det, men det känns som att Capcom/Disney/WayForward borde haft med ännu mer godis för att hylla spelet. Spelet känns väldigt kort, men det var originalet med. Den extramaterial som tillkommer är inte riktigt tillfredställande. Varför inte ha med ett läge där man kan spela spelet i 8-bitsgrafik? Eller varför inte ha med det bortglömda Duck Tales 2? Just det spelet är en dyrgrip på typ eBay.

• Det är förbannat snyggt, och låter bra. Jag skulle nästan tro att det här var en episod av den klassiska tv-serien.
  • Spelet bjuder på en massa hemligheter på banorna och en rejäl portion utmaning.
  • Duck Tales Remastered är trogen originalet. Jag kände igen mig direkt fast jag inte spelat originalet sedan 1990-talet.

• Mellansekvenserna är bra men de bromsar ned tempot på banorna så att de känns längre än vad de egentligen är. Till och med för långa.
  • Kontrollen. Aaaargh!
  • Trots en del extramaterial borde Duck Tales Remastered ha mer godis. Till exempel checkpoints, originalversioner av Duck Tales 1 och 2! Gärna fler banor. Spelet är för kort.
Transylvanien är snyggare och faktiskt lite roligare. Men jag hatar fortfarande de odödliga spökena!

Transylvania är snyggare och faktiskt lite roligare än tidigare. Men jag hatar fortfarande de odödliga spökena!

Jämfört med förr så är fortfarande Duck Tales rätt kul, även i denna Remastered-utgåva. Den nya grafiska stilen och den uppiffade musiken är helt rätt. Men jag kan inte släppa känslan att spelet borde ha varit längre, fast spelskaparna har lagt till andra utmaningar i banorna. Jag hade glömt bort hur svårt och grymt det här spelet är men det märktes riktigt fort. Att man dessutom har bara tre liv som man måste hålla hårt i gör inte saken enklare. NES-tiden var grym, och Duck Tales Remastered får mig att komma ihåg det. Tur att spelet också får mig att komma ihåg hur roligt det är, mestadels. Jag hatar fortfarande spökjävlarna på Transylvania, lika så den bristande tajmingen när jag försöker trycka på käppstylan när jag är i luften. Men hade spelet varit roligt om dessa brister försvann? Jag vet inte. However, den här remaken kommer man långt med för en dryg hundring, det är värt det. Hade det varit ett fullpris-spel på hyllan hade jag blivit sur. Sen är det en annan sak jag tänkt på. Jag tycker det var synd att det inte finns svensk tal för det hade livat upp stämningen lite mera, fast jag gillar Joakim Von Ankas engelska röst – faktiskt irländsk och av originalrösten från tv-serien(!) En bra remake men med för lite extra krydda.

Betyg: En svag trea av fem.

Det här spelet finns att ladda ned på PC, PS3, XBOX360 och Wii U. Jag recenserade PS3-versionen.

One thought on “Recension: Duck Tales Remastered.

1. Härlig recension, men känns som att jag väntar på att spelet blir lite billigare eller att jag bara har lite bättre ekonomi. Men jag hoppas att tvåan kommer för det var det spelet jag spelade mycket som liten.