Jag tänker ge Ben Affleck en chans för hans roll som Batman.


batman_vs_superman

Nyheten att Warner Bros bekräftat skådespelaren Ben Affleck som Gothams mörke riddare, Batman, i Man Of Steels uppföljare slog ned som en blixt från klar himmel. Jag läste den nyheten på IGN’s Facebooksida imorse, där jag också upptäckte Twitterföljares reaktioner. De flesta var riktigt negativa över nyheten, och glåporden mot Affleck var inte värst trevliga.

Men handen på hjärtat, varför denna löjliga kritik?

Ben Affleck i skägg!

Ben Affleck i skägg!

Okej, de gamla filmerna som Affleck spelat i är inga höjdare. Gigli till exempel. Huga. Det är många ”pojkspolingar” under 1990-talet upp till 2000-talet som medverkat i för många dåliga filmer men idag blivit riktigt bra och mogna skådisar. Enda undantaget är Matt Damon som gjort riktigt bra filmer rätt igenom, till och med innan rollen som Jason Bourne. Leonardo DiCaprio avskydde jag i början, förutom rollen som Johnny Depps bror i Gilbert Grape. Hans filmer spydde jag galla på, men under sent 2000-tal har han mognat på allvar. Det märks i The Departed, Shutter Island och i mästerverket Django Unchained.

Jag tror att många skriker negativa saker för att många vill ha Christian Bale kvar som Batman efter den framgångsrika The Dark Knight-trilogin. Tveklöst är Bale den bäste Batman någonsin men jag är glad att han slutade när han låg på topp. Det finns många skådisar som borde göra samma sak för även de passar bra som en karaktär så blir det tröttsamt till slut. Ta Robert Englund som Freddy Krueger till exempel. Åtta gånger har han spelat denna skräckikon på vita duken, plus i en tv-serie. De sista filmerna började fansen att tröttna. Han fick en värdig final i Freddy vs Jason och efter det sa Englund stopp för han orkade inte spela Freddy längre.

Johnny Depps megaikon Jack Sparrow är också ett bra exempel. Tveklöst har Depp gestaltat en magnifik pirat som värmt mångas hjärtan med sin humor. Men fyra filmer får faktiskt räcka, det är till och med en film för mycket. En femte är under inspelning och visst, jag tänker se den femte Pirates Of The Caribbiean. Men Depp, lägg ifrån dig piratkläderna och låt Jack Sparrow vara den ikon du skapat i fyra filmer. För många fler filmer förstör karaktären.

Christian Bale slutade med att spela Batman när han låg på topp. Ett klokt beslut som tyvärr många inte tar efter.

Christian Bale slutade med att spela Batman när han låg på topp. Ett klokt beslut som tyvärr många inte tar efter.

Det finns en likhet mellan filmikonerna James Bond, Jason Voorhees och Batman. Alla tre har spelats av många olika skådisar och med olika resultat, men variation förnöjer. Daniel Craig är den bäste Bond sedan Roger Moores tid, Derek Mears är den bästa Jason sedan de fyra första filmerna på 1980-talet och Bale tvättade bort George Clooneys hemska version av Batman.

Vad många fans till Batman verkar ha glömt eftersom de är så arga för Warner Bros beslut är detta: Ben Affleck har blivit mogen och en riktigt bättre skådis – och filmregissör. Nu ska han inte regissera den nya Man Of Steel visserligen, men han har ju regisserat The Town och den Oscarbelönade (för bästa film) Argo som jag tyckte var riktigt bra.

Det är naturligt att reagera negativt eftersom man ersatt en älskad karaktär med en ny skådis. Jag läste någonstans att fans reagerade likadant när Heath Ledger utannonserats för rollen som Jokern i The Dark Knight. Se hur resultatet blev.

Vad jag vill säga är att man inte ska bedöma boken efter dess omslag. Jag är beredd att ge Ben Affleck en rejäl chans som Batman i den nya Man Of Steel-filmen, för jag tror det här är en roll han behöver. Det är stor skillnad på honom nu än för tio år sedan. Jag tycker Warner Bros gjort ett bra beslut.

Där steg plötsligt peppen rejält. Stiger peppen för dig också? Eller blir detta ett platt fall tror du?

One thought on “Jag tänker ge Ben Affleck en chans för hans roll som Batman.

Kommentera

