Varför just Jason?


20130913-125224.jpg

Detta inlägg är inför den kommande releasen av dokumentären Crystal Lake Memories, och kommer att innehålla spoilers. Har du inte sett någon av Friday The 13th-filmerna rekommenderar jag att du inte läser det här. Säg inte att jag inte varnade dig.

Idag är det fredagen den 13:e september 2013. Både en Bluray-samling och en efterlängtad dokumentär släpps idag. Det är mycket Jason Voorhees nu, och vilken dag att släppa dessa godsaker.
Det ryktas att en ny film ska få grönt ljus men det återstår att se.

Men varför är Jason så speciell? Varför denna hype över en skräckfilmsfigur som har funnits i över 30 år?

Mitt första möte med Jason minns jag väldigt väl. Jag var fem eller sex år gammal och skulle titta på tv. Min äldsta bror, storasyster och någon mer tittade på en film. De sa; ”det här får du inte titta på, du är för liten”. Jag trotsade och såg (gömd bakom soffan) en kvinna skrika av rädsla när en stor gubbe i mask gåendes mot henne. En skallig svart man skulle attackera den maskerade mannen och får handen avhuggen. Det var otäckt. Det blev inte bättre när den maskerade mannen fick en yxa rätt i skallen efteråt.
(Dessa scener är i slutet av Friday The 13th III)

Det var min första stund i skräckfilmens stund. Jag ville ändå se mer fast jag blev skrämd. Innan jag var tonåring stärktes intresset av Jason och hans filmer. Det var så häftigt med blodiga effekter och en stor karl i hockeymask.

Jag tror att Jason och Friday The 13th handlade om att bryta gränser. Att göra något ”vuxet”. Det öppnade en helt ny värld för mig. Utan Jason så skulle jag inte upptäcka Freddy Krueger, Michael Myers eller ens Hajen och Exorcisten. Därför tycker jag att Jason är viktig.

Jag läser varje dag om nyheter angående Friday The 13th, om uppföljarnyheter eller annat kul. Friday The 13th är en passion för mig, likaså som det är Star Wars-fans till exempel.

Det är knäppt att säga att man tycker om Jason och hans filmer, men han är en sorts idol för mig. Det kommer han att förbli.

Jason öppnade mina ögon den dagen jag tittade på honom gömd bakom soffan. Det var meningen att jag skulle tycka om skräckfilmer. Tycka om Friday The 13th som jag gjort i snart 30 år.

Har du något minne om Jason Voorhees eller om Friday The 13th som du vill dela dig med?

På återseende med mer artiklar om Friday The 13th!

Kommentera

