Special Editions, Limited Editions, Collector’s Editions – är det slöseri med pengar eller en tripp till himmelen?


Tomb Raider kom i olika upplagor. I Collector´s Edition fick man med an artworkbok, en karta över ön, koder till nedladdningsbart material och en samlarfigur: Lara Croft.

Tomb Raider kom i olika upplagor. I Collector´s Edition fick man med en artworkbok, en karta över ön, koder till nedladdningsbart material och en samlarfigur: Lara Croft.

Du har sett förhandsbokningarna. Möjligtvis någon trailer på Youtube. När ett visst spel, film, skiva eller kanske en bok kommer i en så kallad samlarutgåva; Collector’s Edition – då undrar man vad för extra som följer med. Det kan vara till exempel vara en bok, eller varför inte en artworkbok där man får se de konstnärliga bitarna under produktionen av en film eller ett spel du älskar?

I en musikskiva kan det innehålla ett bonusspår eller två fast originalskivan kom ut för ett halvår sedan.

Många filmer kommer i förlängda versioner; Extended Edition eller Cut. Skräckfilmer brukar erbjuda detta eftersom de blir så hårt klippta inför bioreleasen. En sådan film kan vara några minuter längre, men det kan ju vara en timme längre. Apocalypse Now: Redux är ju en timme förlängt i jämförelse med originalet. Härskarringenfilmerna är från en halvtimme upp till en timme längre i sina Extended Editions. Per styck.

Några månader efter sin succéskiva Heartache, släppte Top Cats ut en förlängd version av samma skiva men med två nya låtar varav den ena var Melodifestivallåten "Baby Doll".

Några månader efter sin succéskiva Heartache, släppte Top Cats ut en förlängd version av samma skiva men med två nya låtar varav den ena var Melodifestivallåten ”Baby Doll”.

Tv-spel brukar erbjuda riktigt mycket coola grejer. Artworkböcker som nämndes innan, men också gärna någon samlarfigur av till exempel Lara Croft i Collector’s Edition av nyaste Tomb Raider. Kläder kan också vara med, till exempel kunde man få en skinnjacka i en begränsad samlarupplaga av Resident Evil 6. (Limited Collector’s Edition för att  vara lite petig)

Alla företag kör med samlarutgåvor. Nintendo är inte sämre, för i Wind Waker HD så får man med Ganondorf som samlarfigur när man inskaffar en riktigt begränsad upplaga av spelet till Wii U.

Det finns två stora nackdelar med dessa begränsade upplagor, specialupplagor, samlarupplagor osv:

Mängden som är väldigt liten och priset som är oftast högt.

De faktorerna är gränserna mellan våghalsighet och att hålla igen. En äkta samlare räds inte priset, för man måste ju ha den där begränsade upplagan av det spelet man har i minst två exemplar. Eller LP-skivan. En som man spelar på/med och en som man inte ens bryter förpackningen på. De som samlar på vinyl gör gärna så. De saker man samlar på utan att bryta förpackningen blir ju värdefullt. Ju mer sällsynt, desto högre prislapp.

Saints Row 4's Million Dollar Edition blev riktigt uppmärksammat för att priset är en miljon dollar. Visst, man får en massa saker med på köpet - men ändå?

Saints Row 4’s Million Dollar Edition blev riktigt uppmärksammat för att priset är en miljon dollar. Visst, man får en massa saker med på köpet – men ändå?

Detta förstår företagen som lanserar filmer, spel och musik, för här finns det pengar att hämta in. Så de kommer på att släppa ut ett visst spel med extra tillbehör bara för att tjäna grönt. Ibland i både Special Editions och Collector’s Editions. De fattar grejen. Kanske för mycket i vissa fall. Den mest uppmärksammade samlarutgåvan, i ett exemplar, är den kända Million Dollar Edition av spelet Saints Row IV. Priset? Just det, en miljon dollar. Det är faktiskt rätt vansinnigt att någon ens kommer på en sån här specialupplaga av en vara.

Justin Biebers "Director´s Fan Cut" av Never Say Never känns rätt onödig eftersom fans hade köpt filmen även om "specialutgåva" är tryckt på köpfilmen.

Justin Biebers ”Director´s Fan Cut” av Never Say Never känns rätt onödig eftersom fans hade köpt filmen även om ”specialutgåva” inte var tryckt på köpfilmen.

Ibland blir en specialupplaga så löjlig att man skrattar inombords. Man trycker ”specialupplaga” på vissa saker bara för att det ska låta mer intressant, fast det egentligen inte finns en originalversion. Ta Justin Biebers ”Never Say Never” som ett exempel. Det står ”Director´s Fan Cut” bara för att locka fler fans att köpa filmen. Det behövs ju inte för det finns miljoner av ”Bieleibers” där ute. (nej, jag är ingen sådan, jag drog till bara med ett exempel.)

Är det vansinnigt eller är det härligt att köpa en samlarupplaga av en vara? Jag tycker det är häftigt med samlarupplagor för oftast är de snyggare och mer intressanta av en originalversion. Men ibland är det lite för dyrt tycker jag. Nu kommer jag inte ihåg priset för den där samlarupplagan av Resident Evil 6 tillsammans med skinnjackan men jag tror det var ett fyrsiffrigt belopp. Det är lite för mycket för mig, men jag förstår de som brinner för en viss franchise och investerar i såna upplagor. Jag förstår de som köper två exemplar av ett spel eller LP-skiva. Samtidigt förstår jag de som rynkar på näsan mot dyra specialversioner när de helt enkelt vill ha originalet. För det är ju basvaran som är viktigast.

Jag har några samlarupplagor själv, jag har alla tre förlängda versionerna av Härskarringen på DVD i dessa fina bokfodral. Jag har en filmbox av Phantasm som ser ut som en av dessa Flying Spheres. Jag har Ellie-utgåvan av The Last Of Us. Men jag samlar inte på en viss serie av något. Fast jag ångrar mig lite att jag inte köpte Wizard’s Edition av Ni No Kuni, för jag hade gärna bläddrat i boken som medföljde.

Wizard's Edition av Ni No Kuni ser så underbart läckert ut. Jag ångrar faktiskt att jag inte köpte denna utgåva.

Wizard’s Edition av Ni No Kuni ser så underbart läckert ut. Jag ångrar faktiskt att jag inte köpte denna utgåva.

Omslaget till samlarutgåvan av Legend Of Zelda: The Wind Waker HD, där man får en samlarfigur: Ganondorf.

Omslaget till samlarutgåvan av Legend Of Zelda: The Wind Waker HD, där man får en samlarfigur: Ganondorf.

Det är fascinerande att se samlares fina samlingar som de har samlat på i åratal. Den ordning, den vård och den kärlek samlingen får av en samlare är äkta. Tänka sig hur mycket pengar man lagt ut på denna samling. En som inte samlar förstår inte detta eftersom hen tycker oftast att det är slöseri med pengar. Men tro mig, alla samlar på något. Alla har ett starkt intresse av något. Så det är ju inte konstigt. Samlare visar det lite mer och brinner mer för samlandet. Det är ett himmelrike för fans av en viss franchise att se en samlares imponerande samling.

Finns det något slut för samlandet? En del säljer sina samlingar av olika skäl, men en del behåller samlingen tills de dör.

Hur blir det i framtiden när filmer streamas? Eller om ett spel bara finns att ladda ned? Vad händer om en fysisk utgåva inte finns längre? Vad händer med Collector’s Editions då? För det går ju att ladda ned spel via Steam, PSN osv. Det finns fysiska utgåvor nu, men om det försvinner – finns då specialutgåvor kvar?

Så länge det finns samlarutgåvor kvar av en film, spel eller skiva så kommer jag fortfarande att kolla på dom. Det är intressant att spana in de rejält påkostade versionerna. Det kanske till och med blir ett köp – fast det beror ju på priset för min del.

Man Of Steels snygga Blu-Ray 3D + Blu-Raycombo som kommer ut i slutet av 2013.

Man Of Steels snygga Blu-Ray 3D + Blu-Raycombo som kommer ut i slutet av 2013.

Kommentera

