”Found Footage” med Jason Voorhees skulle bli ett bra spel istället för film.


Det händer något bakom kulisserna när det gäller Friday The 13th och den kommande trettonde(!) filmen i skräckserien med Jason Voorhees. Rykten kommer och rykten går. Ett rykte som faktiskt tagits upp för några månader sen har plötsligt dykt upp igen.
Ryktet att nästa del i Friday The 13th ska innehålla så kallat ”Found Footage”. Found Footage är när man hittar en film som är filmat med en privat videofilmkamera. Den filmtekniken har använts i filmer som The Blair Witch Project och storsuccén Paranormal Activity.
Givetvis har den här idén diskuterats på många forum och de flesta verkar vara emot den här chansningen. Det skulle förstöra Jason till exempel. Milt sagt. Sen att Platinum Dunes ska göra nästa del gör inte saken bättre enligt många. Själv ger jag dom en chans till.

Jag personligen är lite kluven när det gäller den här Found Footage-idén. Om man hittar rätt regissör och rätt personer bakom (och framför) kameran så kan detta bli riktigt bra, för det låter som en ny väg att gå. Men hur blir det då med musiken till exempel? Musik är en viktig del i den kända skräckserien. Sen undrar jag hur de ska kunna byta scen om det är bara en handkamera, för det är ju en kamera som filmar alltihop. Hur ska man få med Jasons mördande med en kamera? Kommer inte personen som filmar att varna alla på en gång redan vid första mordet?
Det är som ett tveeggat svärd.

Då slog det mig.

Att bli jagad av Jason skulle bli riktigt skrämmande, men om han har säcken över huvudet istället för hockeymasken och dessutom har Derek Mears rörelseschema (och utseende) skulle det bli extas!

Att bli jagad av Jason skulle bli riktigt skrämmande, men om han har säcken över huvudet istället för hockeymasken och dessutom har Derek Mears rörelseschema (och utseende) så skulle det bli magiskt!

Jag läste att Sean S. Cunningham, regissören bakom den första filmen, pratade om att göra ett riktigt bra tv-spel med Friday The 13th. Varför inte använda den här Found Footage-tekniken i ett spel istället? Tänk efter. Att gå på campingplatserna i Crystal Lake likt ett FPS (First Person Shooter) men utan skjutandet skulle bli riktigt intressant och läskigt.
Här kan man snacka möjligheter. Snacka om survival horror! (Överlevnadsskräck)
Mitt förslag är att man tittar på miljöerna (gärna skogen) i remaken av Resident Evil till Gamecube och ta lärdom av de första delarna i den legendariska zombieserien för de var läskiga. Snegla lite på The Evil Within och ta en funderare.
Att vara på helspänn och veta att Jason lurar därute men inte veta när han ska slå till – det är skräck på hög nivå.

Nu har jag inte tänkt hur hela spelet skulle kunna se ut men jag tror mer på ett spel med Found Footage än en film med den tekniken. Jag skulle inte tro att filmen skulle bli läskig för konceptet är uttjatat. Men i spelväg, där finns det idéer att hämta. Kombinerat med Manfredinis skräckmusik, läskiga miljöer och ett konkret spelteam som vet vad de gör så kan det bli skitbra.
Men det är som sagt bara ett förslag. Jag kommer absolut kolla in den trettonde filmen eftersom det är ju Jason vi snackar om här. Om Derek Mears spelar Jason igen så blir det genast bättre.

Lyssna på musiken nedan, kolla in skogsmiljön från remaken av Resident Evil och titta på trailern av The Evil Within, så förstår ni vad jag egentligen önskar mig i ett eventuellt tv-spel med titeln Friday The 13th.

Skogsmijön i remaken av Resident Evil är minst sagt läskig. En perfekt inspiration till ett eventuellt Friday The 13th-spel.

Skogsmijön i remaken av Resident Evil är minst sagt läskig. En perfekt inspiration till ett eventuellt Friday The 13th-spel.

One thought on “”Found Footage” med Jason Voorhees skulle bli ett bra spel istället för film.

  1. Jag har nog sagt/skrivit det här säkert MINST 1000 gånger. Men jag anser fortfarande att Resident Evil Remake är den bästa RE titeln i hela serien så här långt.

Kommentera

