Inför GAMEX 2013: Jag älskar Hyrules motsvarighets namn: Lorule.


Det är en del Legend Of Zelda just nu. Wii U-ägarna spelar just nu HD-remaken av mästerverket Legend Of Zelda: The Wind Waker för fullt. Men redan om en dryg månad kommer ett helt nytt spel i den populära och älskade spelserien, till Nintendo 3DS (och 2DS):

Legend Of Zelda: A Link Between Worlds.

Det första intryck jag fick när jag såg första trailern till spelet var att det var väldigt likt Legend Of Zelda. A Link To The Past, jag kände igen den värld (Hyrule) som var med i SNES-klassikern fast det är ny design. Ljudeffekterna är precis likadana. Det enda jag tyckte var nytt förutom den grafiska stilen var att Link kunde smälta in i väggar som en målning och förflytta sig genom annars är typ omöjliga att nå. Men inget om handling och om det skulle finnas en ”Dark World”. Nintendo är rätt duktiga på att hålla hemligheter. Att det inte gavs någon mer skymt av A Link Between Worlds på såpass länge var rätt – jobbigt att vänta på.

Men nu i veckan kunde jag äntligen beskåda en helt ny trailer som gav mer än en ledtråd. Namnet på den alternativa världen: Lorule. Ett mystiskt armband. Den alternativa världens prinsessa Hilda.

Plötsligt fick jag in en helt ny vision av A Link Between Worlds. Det är mer än en simpel uppföljare till A Link To The Past, det verkar vara ett spel som tar serien i en helt ny riktning. Alternativa världar har visserligen funnits tidigare, som Termina i Legend Of Zelda: Majora’s Mask. Eller ön Kohlint i Legend Of Zelda: Link’s Awakening. Men namnet Lorule – det är faktiskt enkelt och genialt på samma gång. ”Hyrule” (med betoningen High) och motsatsen ”Lorule”. (med betoningen Low) Det är så löjligt underbart. Jag är glad att det är Nintendo själva som kommit på det namnet. Jag undrar om Lorule har mycket likheter med Dark World i SNES-klassikern? En annan intressant sak är att prinsessan Zelda har en motsvarighet i Lorule: den mörkhåriga prinsessan Hilda. Snacka om kontraster.

Prinsessan Zelda till höger, i sin klassiska vit/rosa klädfärger och blont hår. Till vänster är Lorules prinsessa Hilda, med vit/lila klädfärger och mörkt hår. Snacka om kontraster!

Prinsessan Zelda till höger, i sina klassiska vit/rosa klädfärger och blont hår. Till vänster är Lorules prinsessa Hilda, med vit/lila klädfärger och mörkt hår. Snacka om kontraster!

Den mystiska Ganondorf-liknande antagonisten, som jag tycker verkar vara en kvinna – är också helt ny. Skönt med lite mer kvinnliga skurkar. Jag lägger märke till att Lorule verkar vara otroligt mycket mörkare än sin motsats Hyrule. Faktum är att jag tror att det här spelet kommer att bli nästan lika becksvart som Majora’s Mask är. Jag får lite kalla vibbar av Lorule, men ändå fascineras jag av det.

Jag gillar Legend Of Zelda: Skyward Sword, men önskar att Nintendo inte behövde ha det där jävla viftandet. Det förstörde nästan spelet. Legend Of Zelda: Twilight Princess var något bättre men kändes väldigt långt på något sätt. Därför har jag en stark känsla att A Link Between Worlds kan bli det bästa Zelda-spelet sedan, tja, Legend Of Zelda: Four Swords Adventures – eller Majora’s Mask om man ska gå på de äkta äventyren. Det kommer mer och mer ny information, mer artwork och den just nämnda trailern. Allt detta ger hopp för Zelda, Link, Nintendo och mig själv. Om A Link Between Worlds finns att spela på Gamex, kommer jag verkligen att skriva om mina intryck.

Jag känner på mig att Link är på väg att göra storstilad comeback på riktigt. I ett nytt spel, inte i HD-versionen av Wind Waker. Och det är inte en minut för tidigt.

Kommentera

