Inför GAMEX 2013: Tummen ned för Nintendo.


20131015-070831.jpg

Om ett par veckor så öppnas dörrarna upp för årets GAMEX, med massor av framtida spel att se fram emot. Cosplay kommer att finnas. Det här är upplagt för succé i år igen.
Men Gamex har fått ett tråkigt besked: Nintendo kommer inte att närvara på mässan i år.
Beskedet är oväntat, tråkigt och otroligt korkat av speljätten från Japan. Bergsala uttalade sig på Feber, men jag begriper inte deras ologiska taktik. ”Vi väljer att satsa på familjen och fler platser än en enda eventhelg”. Kan ni inte göra både och? Det verkar som att Nintendo struntar i gamers. De har möjligheten att visa upp sig efter ett katastrofalt år men åter igen sumpar Nintendo det.
Nintendo närvarade på New York Comic Con nyligen och där visades mycket av de kommande spel de släpper ut, som Super Mario 3D World. Så varför kan de inte närvara på Nordens största spelmässa? De hade till och med Nintendo-SM förra året på GAMEX.
Jag tycker det här är hemskt, för Nintendo har faktiskt flera spel jag skulle vilja prova på i år. Detta med att de går sin egen väg har stigit dom över huvudet. Är det inte bra att de delar med sig som deras konkurrenterna gör? Om jag inte minns fel så närvarade inte Nintendo på E3-mässan i Los Angeles tidigare i år. Verkligen underligt. (Uppdatering: De var med på E3 men ingen presskonferens från Nintendos sida, tack nilorb för info)

Jag kommer ändå ha riktigt roligt på årets GAMEX, men jag ger Nintendo tummen ned för deras otroligt korkade beslut. De hade chansen att visa upp sina framtida spel men som vanligt gör de bort sig.

2 thoughts on “Inför GAMEX 2013: Tummen ned för Nintendo.

  1. Nintendo närvarade på mässgolvet på E3, man valde bara att inte hålla någon stor presskonferens på E3 utan körde vän Nintendo Direct i nära anslutning till E3. Jag har svårt att se hur man kan motivera att inte ta chansen att visa upp sig inför de många tusentals besökare som kommer till Kista nu i November. Brukar du se dem nå på stan i Torsby Jerry? Jag har iaf inte sett dem i Fagersta någon gång. Alla gamers bor ju inte automatiskt i storstäder direkt… :/

    • Så var det ja, de hade ingen presskonferens. Tack för informationen! 🙂
      Jag har inte sett Nintendo någonstans vare sig här i Torsby eller ens Karlstad, så jag förstår inte vad Nintendo och Bergsala pratar om.

Kommentera

