Inför GAMEX 2013: Jag är verkligen fascinerad av cosplay.


Att klä ut sig är riktigt roligt.

Cosplayare missar inga detaljer alls, och det finns inga svåra hinder som stoppar dom. Här är en kvinna som klätt ut sig till EDI från Mass Effect 3. Riktigt imponerande.

Cosplayare missar inga detaljer alls, och det finns inga svåra hinder som stoppar dom. Här är en kvinna som klätt ut sig till EDI från Mass Effect 3. Riktigt imponerande.

Jag tycker dessutom om att beskåda vad andra personer klär ut sig på maskerader och liknande. All tid de lägger på smink, hårstilar, klädesplagg och accessoarer. En del klär ut sig rätt simpelt medans andra satsar på något mer utmanande och häpnandsväckande. Men en sak har de gemensamt: De gör det för att de tycker det är kul.

I över ett års tid har jag fascinerats av fenomenet cosplay. Jag följer rätt många som sysslar med cosplay på Facebook för det är riktigt fantastiskt att se vad/vem/vilka de klär ut sig till. Jag undrar dessutom hur de lyckas med att göra deras utstyrsel så otroligt snygga.

Cosplay (japanska コスプレ, kosupure, kortform för costume play)  är en japansk form av performance eller maskerad. Deltagarna klär ut sig i dräkter och accessoarer för att föreställa en specifik figur eller idé.

I Japan innefattar det all sorts kostymering, från medeltid till framtid. I väst används begreppet främst om rollfigurer med ursprung i japansk populärkultur. Dessa hämtas från populär fiction i Japan, men omfattar numera även amerikanska skämtteckningar och sciencefiction. Favoritkällor inbegriper manga, anime, tokusatsu, tecknad serie, grafiska romaner, video game, hentai och fantasyfilmer. Vilken figur som helst från den verkliga världen eller den virtuella, som lånar sig själv till dramatisk tolkning, kan tas upp. Icke levande objekt ges antropomorfa former och det är inte ovanligt att se crossdressing med kvinnor i manliga roller och tvärtom. – Wikipedia

Förra årets GAMEX bjöd på ett enastående Cosplay-SM. Överallt såg jag massor av begåvade kvinnor och män som klädde ut sig till en känd karaktär från tv-spel. (Det var tv-spelskaraktärer som jag bara såg) Jag fullkomligt älskade detta. Jag passade dessutom på att fotograferas tillsammans med ett par kvinnor som klädde ut sig till FemShep och Tali från Mass Effect.

FemShep, jag och Tali.

Men varför är cosplay så fascinerande? Varför tycker jag om att folk klär ut sig till tv-spelsfigurer?

De kvinnor och män lägger verkligen mycket tid, pengar, blod, svett och tårar för att göra en så fantastisk cosplay som möjligt, och de gör det med helhjärtat. Detaljer i bälten, armband eller ett vapen, och en otrolig frisyr visar att denne person har verkligen tänkt till och följer den figur man valt att vara med 100 procent. Det tycker jag personligen är respektfullt.

Spelkaraktärer är personliga favoriter när det gäller cosplay, Här är Lightning från Final Fantasy XIII.

Spelkaraktärer är personliga favoriter när det gäller cosplay, Här är Lightning rån Final Fantasy XIII.

Som jag nämnde innan, följer jag rätt många cosplayare på Facebook. En av mina favoriter är Yaha Han, som är helt enastående. Hennes Jessica Rabbit-cosplay är helt fantastisk. Hon har också klätt ut sig till Catwoman och Chun Li, och uttrycker självförtroende och styrka. Hon har en hemsida som ni kan se här.

Det blir cosplay på årets GAMEX också fast inget SM. Men jag ser verkligen fram emot att beskåda de personer som ska klä ut sig till olika spelkaraktärer. Jag hoppas verkligen att konceptet cosplay fortsätter att växa för det är faktiskt riktigt roligt och helt fantastiskt. Ni som kommer att gå på årets GAMEX kommer att förstå vad jag menar, om inte ni redan vet det,

Jokerns största fan, Harley Quinn, är en karaktär som många cosplayare gärna klär ut sig till. Inte att undra på, hon är väldigt färgstark.

Jokerns största fan, Harley Quinn, är en karaktär som många cosplayare gärna klär ut sig till. Inte att undra på, hon är väldigt färgstark.

Kommentera

