Rune Factory 4: Peppen har börjat.


Jag är en rejäl sucker när det gäller Rune Factory-spelen. Ända sedan jag spelat Rune Factory Frontier till Wii, har jag sedan dess längtat efter en ny del i den här episka spelserien.

Hervest Moon till SNES öppnade vägen och Rune Factory är en vidareutveckling.

Harvest Moon till SNES öppnade vägen och Rune Factory är en vidareutveckling.

Vad är Rune Factory? Jo, föreställ dig ett spel som är ungefär likadant som bondsimulatorn Harvest Moon. Harvest Moon lät spelarna sköta sin egen trädgård, stifta bekantskap med byns invånare och flörta med de unga kvinnorna. (i de senare spelen spelar man också som kvinna som kan flörta med unga män.) Harvest Moon är väldigt avslappnande och låter en som spelare spendera en massa speltimmar enbart med jordbruk eller flörtande. Jag kan egentligen inte begripa varför det är så charmigt men det är det.

Rune Factory-spelen är ungefär som Harvest Moon, men här kan man också gå ut på äventyr och slåss i klassisk action-RPGanda. Jordbruk, flörtande och äventyr. Det låter nästan för bra att vara sant. Som tur är Rune Factory riktigt avkopplande. Jag tror att jag och min sambo Malin har spenderat över 100 speltimmar med Rune Factory Frontier. Var.

Jag kan lätt säga att Rune Factory Frontier är ett av de bästa spelen som gjorts. Det var verkligen en positiv överraskning och om du lyckas få tag på det så hoppas jag du får lika stor spelglädje av det som jag fick.

Rune Factory: Tides Of Destiny (eller Rune Factory Oceans som det heter här) kom ut till både Wii och PS3, och det är också riktigt charmigt som Frontier är. Däremot är inte invånarna på ön lika intressanta och karismatiska som de i byn Trampoli. (Frontier) Undantaget är Lily. Tides Of Destiny känns dessutom något svagare i manus och det känns lite slarvigare gjort – främst striderna. Ändå lockas jag av spelets varma charm och jag har spenderat många speltimmar på ön. Att utforska det stora havet med en jättelik golem är nästan lika kul som seglandet i Legend Of Zelda: The Wind Waker.

Det finns tre Rune Factory-spel till Nintendo DS, och det första spelet har karaktärer som återvänder i Frontier. Men dessa är svåra att få tag på och jag har inte haft chansen att spela dom. Jag tror faktiskt att Rune Factory skulle passa bäst med bärbara konsoler. Och på tal om bärbara konsoler, så lanserades det nya spelet; Rune Factory 4, till Nintendo 3DS i både Japan och USA nyligen.

Rune_Factory_4Som det ser ut, tycker jag att det här spelet verka ha kvar Frontiers värme. Dessutom tycker jag att spelet påminner en del av Harvest Moon: Friends Of Mineral Town, Secret Of Mana och SaGa Frontier 2. Det verkar ha ett förnyat stridssystem, där man kan bjuda med byns invånare på äventyr. Det låter som ett steg framåt. Rune Factory 4 ser verkligen jättevackert ut och låter underbart. Jag får fjärilar i magen när jag ser trailern, och att spelet dessutom kommer till Europa i början av 2014 så stiger peppen rejält. Det är tveklöst ett av de spel jag ser mest fram emot just nu, tillsammans med Legend Of Zelda: A Link Between Worlds.

One thought on “Rune Factory 4: Peppen har börjat.

  1. Pingback: Så mycket nytt och kommande nytt man vill spela – så lite tid och pengar. | SÄTRAPÔJK - Sveriges heta gamertecknare!

Kommentera

