GAMEX 2013: Fredagen med ord och bilder.


20131101-165417.jpg

Då har jag gjort min första dag på årets GAMEX. En dag med en del Playstation 4, Oculus Rift, Lightning Returns och ….köer.

Det första jag gjorde var att ställa mig i kön till Playstation 4:s monter. Jag tyckte det gick fort och smidigt för att det var många tv-apparater och konsoler man kunde spela på. När jag satte mig ned och höll i kontrollen så tyckte jag att den var riktigt skön att hålla i. Kanske rätt liten men bekväm. Extra plus i kanten till styrspakarnas grepp. Jag har inte listat ut vad touchscreenen på kontrollen är till dock.
Jag spelade spel som Assassin’s Creed IV: Black Flag, Killzone: Shadow Fall och intressanta Contrast. Det sistnämnda testade jag först och tyckte det var coolt att den kvinnliga huvudrollen kunde ”hoppa in i väggar” om det är ljus riktat mot dom och hon kan använda skuggorna som plattformar. Det låter som en riktigt intressant och bra idé. Jag gillade demot. I Assassin’s Creed IV skulle jag styra ett stort skepp till havs, mitt i en stridsscen. Förstod inte så mycket av detta så jag lämnade den platsen snabbt.
Killzone: Shadow Fall var lättare att förstå sig på och det kändes mäktigt att lira.
Stort plus till Sonys personal på PS4:ans monter. Mycket trevliga.

Nästa storhet jag skulle testa var Oculus Rift på PC Gamer/FZ.se’s monter men där fick jag vänta ett bra tag på min tur.
I 3 timmar. Snacka om att ryggen tog stryk av att bara stå. Till slut kunde jag komma in och vips hade jag på mig de mytomspunna glasögonen. Jag testade ett spel där man skulle hålla i ctrl-knapparna och inte släppa vad som än händer. Det här var ett skrämseltest och det var obehagligt med spindlar, flugor och andra grejer. Men det kändes riktigt bra och äkta. Helt värt 3 timmars väntan. Men jag gör inte om det. (Köväntandet alltså)

En del cosplay blev det också. Många riktigt begåvade personer har lagt tid, kärlek och passion till sina dräkter. Underbart att se.

Sista spelet jag spelade innan jag gick tillbaks till lägenheten var Lightning Returns: Final Fantasy XIII. Det var inte så pjåkigt och det var riktigt snyggt.

Tyvärr missade jag Svamppod Fyrkant eftersom kötiden blev så lång. Men jag hann prata med en del gamers från Kraid i alla fall.

Ska iväg på gamermingel ikväll men passar på att bjuda på lite bilder från GAMEX idag. Vi syns imorgon!

Dagens plus: Playstation 4-montern. Spännande och bra personal.
Dagens minus: Kön till Oculus Rift. Tveklöst. Åh min rygg.

20131101-173148.jpg

20131101-173252.jpg

20131101-173338.jpg

20131101-173500.jpg

20131101-173535.jpg

20131101-173614.jpg

20131101-173650.jpg

20131101-173821.jpg

20131101-173853.jpg

20131101-173907.jpg

20131101-173928.jpg

Kommentera

