GAMEX 2013: Lördagen med ord och bilder.


Jag drog iväg runt 11-tiden till GAMEX för att hinna spela mer för jag missade rätt mycket på fredagen. (på grund av köandet till Oculus Rift)
Jag siktade mig rakt mot Microsofts monter för att testa XBOX One. De hade fyra spel att välja mellan. Jag tänkte testa Dead Rising 3 för det tyckte jag såg mest intressant ut och för att jag inte spelat föregångarna. Intrycket av kontrollen var ett nja. XBOX One’s kontroll kändes rätt liten och jag gillade inte sidoknapparna – för jag tyckte de kändes malplacerade, som ett V. Helt obekvämt. Annars gick det bra att kontrollera. Dead Rising 3 var kul, jag fick plöja mig igenom ett stort kvarter med hundratals zombies. Mycket hack and slash. Roligast var det att sitta i en ångvält och mosa all skit (zombies) som stod i vägen.

Det var mer folk i farten på lördagen för köerna var längre än på fredagen. Jag gick till den intressanta montern med indiespel. Jag pratade med en tjej som presenterade ett sorts co-opspel vid namn CoBots. Det gick ut på att två spelare skulle samarbeta på en rymdstation och lösa pussel tillsammans. Jag och tjejen som varit med och utvecklat CoBots spelade och jag måste säga att jag tyckte om spelets enkelhet. Lätt att förstå och roligt att spela.
Nästa indiespel jag provade var Secrets Of Grindea, ett action-RPG med ljuvlig pixlelgrafik. Det är tre(!) personer på en högskola som utvecklar det här spelet och jag är imponerad av hur bra de gjort Secret Of Grindea så här långt. (Det är inte klart ännu.) Tveklöst så är Secret Of Mana en stark inspirationskälla för Grindea liknar klassikern en hel del. Jag fick vibbar av A Link To The Past, Chrono Trigger och lite Breath Of Fire, men ändå känns Grindea väldigt fräscht och intressant. De är ju inga dåliga inspirationer heller. Spelet hade ett schysst stridssystem, vacker grafik och vacker musik och härliga karaktärer. Jag ser verkligen fram emot det färdiga resultatet!
Det är så underbart att det finns många unga personer som går i högskolor som programmerar egna spel. En fjäder i hatten till er!

Sedan spelade jag inget mer för jag gick mest och kollade omkring. Kikade på folk från Kraid och MegaZine som spelade Battlefield 4’s gigantiska multiplayermonter för 64 personer. På tal om Battlefield 4 så hälsade jag på karismatiska Battlefield-spelaren Nerdphilia som jag dessutom är vän på Facebook. Hon var commander för ett lag på den montern och jag kan inte tänka mig en bättre ledare, för hon är helgrym. Hon är dessutom otroligt trevlig. Riktigt kul att träffa henne.
I pressrummet hälsade jag på EA’s trevliga Lion Martinez, också han riktigt trevlig.
Jag pratade dessutom med andra gamers som jag pratade med på gamerminglet på Imperiet. (Kommer i ett senare inlägg) Det är så trevligt att diskutera saker med personer som har samma intressen som jag har.

Jag blev lite shoppingsugen och köpte på fredagen en Link-tshirt och en 30-årsjubileumbok om Capcom. Det var många böcker jag ville ha, som Mega Man-boken men tyvärr var den rätt dyr, för att inte nämna Zero Suit Samus-samlarfiguren. På lördagen köpte jag en mjuk Bob-Omb åt barnen från en jättemysig Nintendomonter. Det fanns också en monter som sålde mycket Studio Ghibli-ting. Det fick bli en liten Totoro och en liten Kiki för de större hade ganska höga priser. Men å andra sidan, hur ofta stöter en nordvärmlänning som jag på Studio Ghibli-montrar? Sällan. Nåt ville jag ju ha så.

Cosplayen är bättre i år. Många har verkligen lagt till mycket arbete för att likna en känd karaktär. Mina personliga favoriter var Lightning, Lara Croft, Big Daddy och den största på mässan; Space Marine. Den stora Marinen såg så stor och tung ut. Jag tror att många hade honom som favorit för han blev fotograferad ofta och fick blicken mot sig. Mycket imponerande. Det är så kul att fenomenet cosplay växer mer och mer!

Jag hann att prata med några gamers på mässan och de verkade ha rätt trevligt. Innan jag drog mig tillbaks till lägenheten pratade jag med Feber’s skribent Emmy (underbar människa!) och hennes trevliga bror, som jag också pratade med på Imperiet.

På lördagsaftonen tog jag en fika med min väninna Anna ”Lania” från RPGaiden och väninnan @nackrufs och hennes kille. Vi pratade mycket om mässan, om rollspel, om Disneyfilmer och om vardagen. Det var riktigt trevligt och alla var så snälla.

Lördagen hade mer besökare än på fredagen så det blev inte så mycket spelande. Men det var ändå tillräckligt för jag har spelat både Playstation 4 och XBOX One. Av den ”penismätningen” så säger jag att Sony vann den kampen för jag gillade kontrollen bättre och de hade mer spel att spela på.

Dagens plus: Indiespelen var en riktig överraskning. Jag är så imponerad av unga elevers passion för spel.
Dagens minus: XBOX One’s kontroll kändes inte så bra så jag blev besviken.

Med facit i hand så tycker jag att GAMEX var bättre förra året. En stor sak som var avgörande var ju att Nintendo inte var där för de hade en grym monter förra året. Riktigt synd för de hade chansen att skita i Sonys och Microsofts bataljstrid och visa upp spel som A Link Between Worlds och Super Mario 3D World. Kanske de dyker upp nästa år? Hoppas det, för några undvek mässan på grund av att Nintendo inte var där. Men det är speljättens bekymmer.
En annan sak jag reagerade på var att det var mycket tekniska saker som visades och mindre spel. Jag menar, vad har en ”linbana” på en spelmässa att göra? Märkligt.

Dock var det mycket att se, som cosplay, Watch Dogs, FIFA-tävlingar och ett imponerande multiplayerläge på 64 spelare. Och att träffa härliga gamers förstås!
Jag avslutar det här inlägget med fotografier från gårdagen! Tack GAMEX för denna gång.Vi ses nästa år!

20131103-075629.jpg20131103-075717.jpg20131103-075739.jpg20131103-075846.jpg20131103-075910.jpg20131103-075949.jpg

20131103-080057.jpg

20131103-080125.jpg

20131103-080154.jpg

20131103-080222.jpg

20131103-080254.jpg

20131103-080323.jpg

20131103-080354.jpg

20131103-080432.jpg

20131103-080524.jpg

20131103-080544.jpg

20131103-080614.jpg

Kommentera

