Hur många konsoler kan man äga egentligen?


20131104-181449.jpg

Att äga en spelkonsol och spel till den är resultat av spenderade pengar. Ibland har man två eller kanske tre.
En del har mer än så.

Jag satt och tänkte efter GAMEX, och ett bra tag dessutom. Många har bokat Playstation 4 och XBOX One för framtiden ligger vid våra fötter. Spel ska spelas. Diskussioner ska hållas. Bloggar/spelsidor ska läsas.

Där slog det mig.

Hur många konsoler kan man egentligen ha? Hur tar man sig råd till det? Ska man behålla sina gamla konsoler eller sälja? Är doften av en nyöppnad kartong med en ny konsol inuti så viktig att känna igen? Varför skaffar man sig en ny konsol?

Det är många frågor och jag har gjort mycket av dessa ting jag nämnt. Och ångrat flera år efteråt.
Vi sålde vårt NES och mitt Master System för att skaffa SNES. SNES mot Nintendo 64. 64:an mot Gamecube. Och så vidare.
Idag äger jag Wii, Playstation 3, Nintendo DS och Nintendo 3DS, och det är ju egentligen mer än tillräckligt. Samtidigt vill man ju blicka framåt för framtiden kommer. Men vart drar man gränsen? Hur klarar andra av det här med konsolinköp? En del har barn och har andra prioriteringar men en del köper nya konsoler i alla fall. Det lär inte dröja tills mina barn vill ha en egen konsol. (Carrie vill ha en iPad fast det hör inte hit – eller gör det?)

Nu gissar jag bara, men jag tror det är lättare för de som har lägenhet än de som har hus och huslån. Men det handlar mest om prioriteringar tror jag.

Självklart vore det kul att ha en Playstation 4 och ett Wii U men samtidigt har jag rätt mycket spel kvar på Playstation 3 att spela klart. Men tänk om att man ”hamnar utanför”? Tänk om man får den känslan, vilket är rätt absurd. Jag läser många spelsidor och spelbloggar på nätet. Det är helt oundvikligt att det kommer att komma texter, podcasts och videoklipp om de kommande spelen som de spelar och recenserar. Vilket är helt rätt för det är ju deras plikt att vifta med pekpinnarna när det gäller recensioner.

En del köper retrokonsoler för att känna på den nostalgiska biten men retro kostar också pengar. Särskilt de mer sällsynta spelen från till exempel Konami och Capcom.

Men de två stora frågorna i denna kommersiella värld handlar inte om man ska köpa en ny konsol – utan varför man gör det och hur man tar sig råd att göra det?

3 thoughts on “Hur många konsoler kan man äga egentligen?

  1. Intressant fundering! Jag har ju själv ganska många, men inte alla som någonsin släppts, och inga mega-klassiker som NES eller SNES.

    Jag skrev värsta långa kommentaren här egentligen, men den blev så lång att det blev löjligt. Längre än ditt eget inlägg liksom! Så jag skrev en egen bloggpost som mitt egentliga svar till dig. 🙂 Det kan du hitta här! http://www.rpgaiden.se/2013/11/05/replik-till-satrapojk-darfor-har-jag-manga-konsoler-och-spel/

  2. Pingback: Så mycket nytt och kommande nytt man vill spela – så lite tid och pengar. | SÄTRAPÔJK - Sveriges heta gamertecknare!

  3. Har samma dilemma. Har alltid köpt alla konsoler och gör fortfarande fast denna gång vill jag inte köpa XBONE för MS har varit giriga och dumma med sitt DRM. Jag kan tycka att jag ibland slänger ut pengar på spel som jag innerst inne vet jag inte kommer att hinna spela men jag måste ändå ha det. köper iof numera när spelen kommit ner i pris och bara de bäst spelen som jag vet är jätte bra. Jag ser mig själv som en samlare 🙂 detta är min hobby kan man säga, vissa går ut och festa och köper sprit för flera hundra om inte tusen, jag köper spel och konsoler.
    Jag brukade sälja mina spel innan men nu behåller jag allt. Konsoler behåller jag en i varje generation också. Har tex behållit min Dreamcast vilket jag är jätte glad för 🙂
    Jag håller med om Nintendo’s dumma strategi och jag går på det också varje gång. Köpte nu precis nya 3DS XL och satte min ”gamla” XL till salo. De är ganska snarlika men ändå inte, nya har en c stick, mer minne, bättre CPU, bättre skärm och bättre 3D.

Kommentera

