Recension: Lady Gaga – ARTPOP.

Lady-Gaga-artpop-1024x1024

Lady Gaga är just nu världens största artist. Hennes märkliga stil har gett henne kultstatus, men det är hennes musik och melodier som gör henne riktigt briljant. Efter succéerna The Fame och Born This Way så kommer hon med sitt tredje album: ARTPOP.

Jag skulle kunna kalla hennes skivor för helt olika. The Fame (och den förlängda versionen The Fame Monster) bjöd på trallvänliga melodier man sent skulle glömma. Born This Way var ett episkt verk med fantastiska melodier och stark sångröst. ARTPOP är beskrivs bäst som popkonst. Viss konst kan vara riktigt svårt, och detta faktum stämmer också in på det här albumet.
Lady Gaga tar till sig ännu svårare melodier än tidigare, och jag fick först svårt att sätta fokus på helheten när jag lyssnade på ARTPOP. Albumet är verkligen ojämnt och det krävs en del lyssningar för att man ska förstå helheten. Singlarna Applause och Venus är två av albumets bästa spår så jag tycker det är märkligt att Gaga valde dom som singlar. För att skapa hype och pepp kanske? Vem vet. En sak är säkert, hon är väldigt intelligent. Och galen. Här går galenskap och intelligens hand i hand.

Men det största bekymret efter att ha lyssnat på ARTPOP är Lady Gagas framtid. Hon kom ingenstans när hitsingeln Poker Face dök upp, och blev en ikon när Bad Romance spelades för första gången. Hon har haft på sig osannolika kläder på sig, som köttklänningen. Nu kör hon ett mer naket tema, och hon har typ vikit ut sig för konstens skull innan ARTPOP kom ut.

Min fråga är: Vart är Lady Gaga på väg?

Vad ska hon hitta på härnäst? Nyckeln till gåtan är att hon vågar vara sig själv, och det beundrar jag jättemycket. Men räcker det egentligen? Hon sätter ribban högt inför nästa album och för de som följer henne. Denna trendsättare är utan konkurrens unik.

Lady Gaga låter mer allvarlig här än i The Fame och Born This Way (fast den sistnämnda var också allvarlig) men hon har också utvecklats en hel del. Sångrösten och hennes refränger är i världsklass. En typisk Lady Gaga-låt beskrivs bäst som väldigt svår i början men den växer ju mer man lyssnar på den. ARTPOP är en svår skiva men det krävs många fler lyssningar för att man ska förstå Lady Gaga.

De tre bästa låtarna: (Tre plus)

• Applause – ARTPOP’s första singel är ett utmärkt avslut för albumet, med en passande titel.
  • Venus – Första gången jag lyssnade på den kände jag ett visst avsky. Men det var något med refrängen som fick låten att växa, och idag kan jag inte sluta lyssna på Venus.
  • Gypsy – Armhåren reser sig när jag hör Lady Gagas sångröst höja sig. En underbar blanding av Hair och The Edge Of Glory. ARTPOP’s bästa sång tycker jag.

De tre sämsta låtarna: (Tre minus)

• Jewels N’ Drugs – För mycket hiphop i min smak, men den här sången är extremt rörig och väldigt mörk. Jag får inte grepp på sången. ARTPOP’s sämsta sång tycker jag.
  • Mary Jane Holland – Låten låter ena stunden bra men det vänder snabbt och blir riktigt flummig. Det är ungefär som att höra på en gammal LP med repor i.
  • Dope – En långsam flummig låt som får mig att rynka på näsan. Den här är väldigt mörk och melankolisk. Synd på ett sätt, för hon sjunger bra.

Lady Gaga slutar aldrig att förvåna mig, men här har hon kommit med en väldigt ojämn skiva med splittrade beats. Däremot är hon genial och kan sjunga som en gudinna. Jag tror att ARTPOP kommer att växa mer och mer, fast jag saknar mer hits i stil med Hair, The Edge Of Glory, Alejandro och Bad Romance även om Gypsy, Applause och Venus är riktigt trallvänliga. Jag tycker att hon har gjort det igen men ändå känns det som hennes sämsta album. Det är tur att Lady Gaga har en hög lägstanivå för hon är verkligen fantastisk. Det låter som jag sågar skivan men det gör jag inte. Det här är ett riktigt konstverk och måste ta sin tid att lyssna på. På något sätt är det genialt av Lady Gaga. Ingen fullträff men inget fiasko heller. Bra!

Betyg: En svag fyra av fem.

lady-gaga-nude-art-pop-cover