Svampriket minskar – men blir också större. Sätrapôjks funderingar.


Det ser ut som att svampen har fallit, men att delvis citera Thorsten Flinck: Svampriket reser sig igen - och blir starkare.

Det ser ut som att svampen har fallit, men att delvis citera Thorsten Flinck: Svampriket reser sig igen – och blir starkare.

För några år sedan startade de entusiastiska spelskribenterna Ludde Lundblad och Tommy Håkansson en ny spelblogg med det passande namnet Svampriket. Svampriket är en blogg där de tar upp olika ämnen om spel med en del humor, ibland med allvar men alltid med glimten i ögat.

Sedan ”uppgraderades” Svampriket till 2.0, med fler skribenter och med mycket styrka så skulle sidan växa till sig och bli ännu större. Många minnesvärda artiklar och genomtänka krönikor har kommit från Svampriket, till exempel Luddes ”utvik” som var en parodi mot en sexistisk bildserie.
Podcasterna Retroresan och Skitsnack har haft många fans och har varit riktigt populära.
Svampriket utökade med mer redaktörer, illustratörer och skribenter. En Junior-avdelning öppnades, och en skojig butik med coola Svampriket-prylar. (Själv funderar jag på en väska för att ha mina teckningsgrejer i) Något stort var på gång.
Förra året vann Svampriket pris för årets spelblogg och deras popularitet ökade avsevärt! Nuvarande chefredaktör Anders Brunlöf gjorde en tapper grej, att inte spela ett enda spel på ett år. Det kan inte varit lätt, särskilt för en gamer. Deras storsatsning med den nya och blivande populära podcasten Svamppod Fyrkant har lockat till sig fler fans och är en av Sveriges mest omtyckta podcasts, på kort tid. Det är riktigt imponernade – men å andra sidan så har de begåvade gamers ombord så jag är samtidigt inte förvånad.

Björn Wallde och Svante Grundberg från tv-klassikern Nattsudd.

Björn Wallde och Svante Grundberg från tv-klassikern Nattsudd.

Jag gillar Svampriket för deras kombination av humor och expertis. Just duon Ludde och Tommy är två härliga kufar som jag skulle kunna kalla Yin och Yang. Fan, jag skulle till och med dra till med att kalla dom spelsveriges svar på Nattsuddarna Svante Grundberg och Björn Wallde. Deras resa genom Shadowgate (Shadowgate-skandalen) är något av det bästa jag sett, hört och upplevt inom speljournalistik. Del 2’s rubrik KukFittaKnullaÖl – hur kan man inte älska dessa killar för att de bjuder på sig själva? En annan sak som gör Svampriket så bra är att de vågar ta in gästbloggare som skriver en egen artikel. Jag fick äran att göra det också.

Men även bra sidor påverkas av förändringar. Både bra och dåliga. Svampriket fick en ny redaktör, Sandra Wärn. Tobias Andersson gjorde riktigt bra ifrån sig när Brunlöf hade speluppehåll så han fick vara kvar som redaktör. Brunlöf tog sedan rollen som sajtens chefsredaktör.

Nyligen tackade makarna Elin och Robert Arveteg för sig eftersom Elin väntar barn – som ska komma till världen när som helst när jag skrev det här – och Juniorsidan stängdes ner. Jag förstår deras beslut och respekterar det till hundra procent. Jag som själv är förälder förstår att barnet kräver en hel del tid. Men jag kommer absolut att sakna dom på Svampriket. Robert skrev så fantastiska inlägg, som ”Pappa, kan man simma?” och ”Överanvändning av spel – en överdrift”.

Idag slog en blixt från klar himmel. Jag läste på Bloglovin’, och där publicerades ett inlägg från Svampriket: ”Ett farväl”. Vad nu, tänkte jag? Så jag började läsa. Att både Samson Wiklund och Malin Söderberg lämnar Svampriket är riktigt oväntat, och så kort efter makarna Arvetegs farväl. Jag har besökt Svampriket i stort sett varje dag och jag har märkt att både Samson och Malin inte har skrivit så många artiklar på sistone men det var inget som jag tänkte på då. Folk är ju upptagna med annat så det var helt förståeligt. Vad än de har för skäl att lämna Svampriket är helt enkelt deras ensak och jag respekterar totalt deras beslut. Samson och Malin är båda två mycket omtyckta av många fans runt om i Sverige och kommer absolut att bli saknade. Heder åt er.

Men vad kommer att hända med Svampriket nu? Fyra personer har lämnat sidan på kort tid och det känns som det har blivit tunga regnmoln ovanför riket med svampar. Men jag tror så här:

Svampriket handlar inte om skribenter. Svampriket handlar om spel, spelglädje och gemenskap. Jag tror att Svampriket kommer att resa sig igen och bli ännu starkare. Det krävs mer för att sänka det här skeppet med sina tunga kanoner och Ludde i kalsonger. Nejdå, nu är de på gång och kommer att briljera med mer artiklar, mer recensioner och mer svamp.

Svampriket har minskat, men kommer att resa sig och bli ännu större. Det har ni mitt ord på.

2 thoughts on “Svampriket minskar – men blir också större. Sätrapôjks funderingar.

  1. Fina ord, och helt rätt. 🙂 Vi fortsätter pumpa ut material i samma stil som alltid, och vi har redan massor av idéer. En gång i tiden var Svampriket bara jag och Ludde, så att gå från 9 till 7 skribenter är ingen domedagsklocka.

  2. Pingback: Har spelbloggen Svampriket blivit sämre? | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

