Far åt helvete, feministen? Varför detta hat och rädsla för jämställdhet?


Tro det eller ej, men vi är mitt i en het debatt om jämställdhet. Det har varit ett hett ämne hela detta år, och varje dag påminns hatet mot kvinnor, HBTQ-personer i olika artiklar.

Några som får mycket skit och hat är kvinnor som vågar ta upp ämnen som berör jämställdhet.
Glåpord som feministhora, fitta och andra hemskheter spyr ut ur hatarna och trollen. Har dessa kvinnor trampat på en öm punkt i trollens stenhårda tår? Vad är det som egentligen får dessa troll och hatare att se rött?
Får inte en kvinna ha en åsikt? Varför går det inte att ha jämställdhet i vardagen? Särskilt i tv-spel.

Jag har läst ett par inlägg från Linus på Svampriket och han tar upp några intressanta saker, om hat och kvinnoförtryck. Artikeln ”Män som hatar kvinnor” som publicerades som ett gästinlägg på Svampriket är en väckarklocka.

”Men nu skrivs det en jävla massa tjatinlägg om feminism och om mer kvinnliga spelkaraktärer och sån löjlig skit.” säger trollen. Jag säger så här:
Now it’s the fucking time that someone speaks for the female rights because it’s been locked up for too long!
Jag är så jävla trött på det här jävla hatet. Kvinnans tid i spelvärlden är nu och ska förbli, men också jämställdheten.

Spelkvinnor ska tas på allvar, behandlas med respekt och umgås med glädje och gemenskap på lika villkor som män.

Det är inte könen som är det viktigaste utan det är individernas rättighet som är det. Jag vill ha en värld där jag kan spela ett onlinespel tillsammans med till exempel en svensk homosexuell gamerkvinna, en fransk bisexuell svart man eller en amerikansk vit heterosexuell man utan att ordet ”fördom” nämns. Det enda jag vill höra är spelglädje och respekt.
Ska det vara så jävla svårt att nå dit vi vettiga personer utan hat vill uppnå?
Vad hindrar oss?
Vad hindrar dig?

Kommentera

