Teckning (Polychromos): Gandalf.


Det händer vid vissa tillfällen att man tar tag i en bild som verkligen sätter ens kunskaper på prov. I detta fall så var det så. Det är ett porträtt av en känd filmfigur/litteraturfigur. Det är trollkarlen Gandalf Grå från Sagan Om Ringen / The Hobbit.

Gandalf.

Oj, vad den här bilden satte mig på prov. Den legendariska trollkarlen har ett särskilt utseende som många känner igen, så det fick mig verkligen att tänka till. Först – som vanligt – började jag med näsan. Det gör jag alltid när jag tecknar ett porträtt. Sen skissade jag fram Ian McKellens (han som spelar Gandalf) ögon och ansiktsform. Färglade ansiktet med olika nyanser av hudfärg och lite gult för ljuskänslan. Sen kom det tuffaste av allt.

Skägget.

Varje skäggstrå var en riktig pärs att få till men som tur var, hade jag lärt mig att tålamod är en nyckelfaktor. Jag använde mig av olika nyanser av grått, guld, lite brunt och svart för att få till djupet i Gandalfs skägg. Då och då hoppade jag till andra delar som hatten och trollstaven för att inte snabbt tröttna på skägget. Den färg som gick mest åt var svart. På grund av pappret som jag ritade på blev det rätt flammigt när jag mörklade undersidan. Jag tror att jag ska skaffa Stonehenge-papper nästa gång jag gör ett sånt här porträtt.

En enkel bakgrund skapades så att Mithrandir (ett annat namn på Gandalf) kunde få lite mer liv.

Jag har fått bättre självförtroende med mina Polychromospennor. Utan dom så tror jag inte jag skulle få till en sån här bild. Det var en av de svåraste jag gjort men också en av de roligaste. Hoppas att ni gillar den!

Kommentera

