Recension: Bioshock Infinite.

bioshock-infinite7

Innan jag ger mig in på själva recensionen av detta spel, så vill jag nämna ett par saker. Jag har varit riktigt skeptisk mot spelserien Bioshock väldigt länge. Folk på kända spelsidor, bloggare, twittrare och andra gamers hyllade Bioshock-serien överallt. Jag förstod inte vad som verkade så bra med spelen. Det såg ut som en FPS-shooter, och i det läget var jag sjukt trött på den genren. Det var rea på första spelet i PSN Store så jag tänkte ge det spelet en chans. Det var väldigt fint och så, och jag gillade att huvudkaraktären kunde använda särskilda magikrafter som alternativ mot automatgevär. Big Daddys var häftiga. Men jag tyckte att Rapture var en tråkig värld i längden, och jag tröttnade snabbt på första Bioshock. Än idag har jag inte spelat klart det. I fjol dök det tredje spelet, Bioshock Infinite, in i gamers hjärtan. Hyllningarna var möjligt ännu högre än någonsin. Många förhandstippade Bioshock Infinite som fjolårets bästa spel. Men jag förstod ingenting. Varför var det så hyllat? Varför denna överdrivna hype? Många förklarade varför de tyckte att spelet var så bra. Det var mer än en shooter, det var en gripande story med fantastiska karaktärer. Mina vänner Elin och Robert från Spelföräldrarna förklarade riktigt bra. Men jag rynkade på näsan. Jag var fortfarande besviken på det första spelet. Jag ignorerade Bioshock 2 totalt. Men jag tyckte faktiskt att Bioshock Infinite verkade väldigt vackert och många hyllade Elisabeth för hennes insats i spelet. När PS Plus hade lagt upp Bioshock Infinite som ett gratisspel för de som prenumererar, som jag – tänkte jag ladda ned spelet. Och nu börjar min recension av Bioshock Infinite.

Columbia är ett konstverk. Så långt ögat kan nå, blir jag förtrollad av dess skönhet.

År 1912. Spelet handlar om Booker DeWitt, som fått ett uppdrag att hitta en speciell kvinna som heter Elisabeth för att återbetala en skuld. Han hamnar i en underlig plats, Columbia. Denna plats är en värld som verkligen doftar amerikansk 1910-tal men har också fantastisk teknologi. Columbia styrs av en profet, Comstock. Han varnar folket för en ”false Shephard” som kommer att ställa till det för alla. ”False Shephard” måste stoppas. Men vem är han? Jo, det är du själv. Booker Dewitt. Varför anses han som ett hot? Vad har han för skuld? Vem är Comstock? Vem är Elisabeth? Hur tar du dig därifrån? Bioshock Infinite har många frågor som ska besvaras, och vilken resa sedan.

Redan när jag sätter min fot i Columbia, har jag glömt det tråkiga med Rapture. Dess värld är så otroligt vackert. Solsken och öppen himmel. Häftiga luftskepp. Jag som gillar retro, blev väldigt förtjust i 1910-talets stuk. Folket som går omkring med sina tidstypiska kläder. Deras dialog. Skyltningen. Färgerna. Musiken. Det är en skatt för retrodyrkare. Men det är mer än så.

Att upptäcka nya Vigors är riktigt coolt. Flaskorna ser snygga ut och de låter så tunga. Undrar vad eldklotsdrycken "Devil's Kiss" smakar som? Chili?

Att upptäcka nya Vigors är riktigt coolt. Flaskorna ser snygga ut och de låter så tunga. Undrar vad eldklotsdrycken ”Devil’s Kiss” smakar som? Chili?

Columbia är en stor plats, så det finns mycket att upptäcka. I början är det rätt lugnt, men när Booker blir upptäckt så börjar det bli farligt. Polis och andra beskyddare gör allt för att hindra honom att fullfölja sitt uppdrag. Vad gör man då? Jo, man kämpar tillbaks. Booker använder sig av klassiska vapen från FPS-spel som hagelgevär och halvautomatgevär. Booker har också en sorts krok som han slå fienderna med, dessutom är det ett bra redskap att fånga tag i andra krokar som hänger från olika byggnader om han vill nå nå andra platser. Men det finns en tredje sak han kan använda för att bekämpa sina fiender. Likt det första spelet (jag har inte spelat tvåan) så kan du använda magiska krafter. Det är allt från att kasta eldklot eller att skicka en svärm med kråkor för att döda sina motståndare. Dessa egenskaper kallas Vigors. Jag tycker det är coolt när han hittar en ny Vigor. De finns i läckert snygga flaskor, som låter tunga när han tar tag i en innan han dricker vätskan. Jag gillar också de effekter som kommer just efter han druckit en Vigor. Hans händer brinner och får brännsår men sedan snabbt försvinner när han druckit Vigorn ”Devil’s Kiss”. Förbannat snyggt. Vigors drivs av salt, och det ska fyllas på när mätaren börjar bli tom. Man kan hitta salt eller energi överallt. Till och med i whisky. Du kan uppgradera dina vapen och Vigors i ”vending machines”. Men det kostar mycket pengar, och om du dör i strid så tappar du pengar så var sparsam om du vill ha något särskilt.

Elisabeth är kvinnan du ska skydda och rädda ifrån Columbia. Men hon är minst sagt lika duktig på att beskydda dig. Hennes personlighet är väldigt lätt att älska.

Spelet höjs sig ett par snäpp när Booker hittar Elisabeth. Redan från start märker man att hon är en kvinna med skinn på näsan. Hon är en fånge, men ändå finns det passion och livsglädje i henne. Hennes dröm är att få komma därifrån och att komma till Paris. Ju längre fram i spelet man kommer, desto tyngre blir motståndet. Desto tuffare blir uppdraget. Mörkret kommer närmare. Varför vill Comstock inte att Elisabeth ska komma därifrån? Det är ett av spelets nyckelfrågor som man ska ta reda på. Elisabeth har en speciell förmåga att öppna upp portaler till en alternativ variant av Columbia. Hon kan i stridens hetta till exempel trolla fram en vägg från den andra världen för att blockera fiendeeld. Men det finns en sak som gör henne till en fantastisk samarbetspartner. Hon hjälper verkligen till när det behövs. När man har dåligt med skott, energi eller salt så kastar Elisabeth det till dig som en livlina. Dessutom står hon inte i vägen och kan inte bli dödad. Under mina 33 år och min passion för tv-spel i drygt 26 års tid har jag inte haft en så utmärkt samarbetspartner i ett spel tidigare.

Elisabeth är någon man bryr sig om. Jag tycker att Irrational Games har skapat en underbar kvinna som visar mycket starka uttryck. Dialogerna mellan henne och Booker är minst sagt väldigt gripande och intressanta. Jag tycker också att hon är otroligt stark, intelligent och full av karisma. Nu förstår jag varför många tycker om henne. Stark, smart, hjälpsam, modig och känslosam. En perfekt karaktär? Ja, det tycker jag. Det behövs karaktärer som Elisabeth. Ett extra plus i kanten är att hon hittar pengar som hon kastar till dig. ”Booker, Catch!” Stilrent.

Det visuella och historieberättande delen av Bioshock Infinite är fantastiskt. Men hur är shooterdelen? Den del som jag varit trött på länge? Den fungerar rätt bra, fast jag tycker att ammunition tar snabbt slut fort och att jag i vissa fall brukar ha fel sorts vapen med mig under en strid. Man kan nämligen bara ha två skjutvapen i taget och man måste offra en annan om man ska ha ett visst vapen. Jag är inte så värst förtjust i den delen. Man borde i alla fall ha tre skjutvapen på sig. Annars är skjutandet helt okej och det förstärks av Vigors. Svårighetsgraden är väldigt bra, jag tyckte det var utmanande när jag spelade Bioshock Infinite på Normal. Lagom svårt, eller ja, ganska svårt. Men det ska inte vara för lätt heller. Man ska kämpa för att nå slutet. Bioshock Infinite är ett sånt spel jag tycker att man ska kämpa för.

1. Som retroälskare jag är, dyrkar jag den perfekta balans av teknologi och 1910-talets tidsålder. Alla kläder, skyltningar, musik, språk och andra ting är definitivt 1910-tal.
  2. Elisabeth! Världens bästa medhjälpare i ett spel någonsin? Ja! Men hon är också en kvinna med sån stark personlighet och jag blir glad när hon är med mig i äventyret.
  3. Spelets story och dialog är något av det bästa jag upplevt i ett spel någonsin. Det får mig att glömma att det är en shooter.

1. Jag önskar att man kunde ha på sig minst tre vapen istället för bara två. Jag har hamnat i kritiska eldstrider med ”fel vapen”. Det hjälper inte att ammunitonen tar slut snabbt. Tack gudskelov att man har Elisabeth med i de flesta striderna.
  2. Jag hatar Handyman. De stora kolosserna hoppar omkring och slår hårt. Det är svårt att skjuta på dess svagpunkt för de är riktigt snabba.
  3. Ibland så blev jag lite irriterad att fienden får lite av energin tillbaka efter när man återuppstått när man blivit dödad i strid. Särskilt när man ska förbi en kritisk del i spelet. Att man tappar pengar är dock helt okej.
Man stöter på den stora robotfågeln Songbird några gånger i spelet. Den här fågeln är riktigt läskig och skulle tänka sig vara kärleksbarnet till "Fåglarna" och "Terminator". Creepy bird!

Man stöter på den stora robotfågeln Songbird några gånger i spelet. Den här fågeln är riktigt läskig och skulle tänka sig vara kärleksbarnet till ”Fåglarna” och ”Terminator”. Creepy bird! Frågan är vad hen vill och vad är Elisabeths koppling till fågeln?

Hur ända i helskotta kunde jag ignorera Bioshock Infinite tidigare? Jag har varit så tjurskallig. Men jag är verkligen glad att jag upptäckt det här spelet. Jag har under många speltimmar upptäckt en underbar värld och fantastiska karaktärer i en otrolig spelstory. Jag hade föreställt mig att Bioshock Infinite skulle vara ett överdrivet hyllat skjutspel, men det var helt fel av mig. Istället fick jag en resa igenom retro, portaler, stora robotfåglar, läckra dryckesflaskor och en underbar bekantskap med den fascinerande Elisabeth. Bioshock Infinite är ett måste för de som älskar tv-spel. Det är stort, utmanande, spännande och gripande. Har ni PS Plus, ladda ned det nu! Annars så får ni gärna köpa det, för det är spelet värt. Jag ska längre fram ge första spelet en ny chans och även ta mig an tvåan.

Betyg: En femma av fem!

Bioshock Infinite finns till Playstation 3, XBOX360, PC. Jag recenserade Playstation 3-versionen.

Tack Elin och Robert för att ni övertygade mig för att spela det här spelet. Ni är bäst.