Inför Melodifestivalen 2014: Andra Chansen – Betygsättning på bidragen.


Logga_14_1024x576

Ni kan höra bidragen här. (om ni vill höra dom innan ni läser detta)

Alla bidragen i årets Melodifestival är spelade och framförda i fyra deltävlingar. Nu på lördag så är det dags för Andra Chansen, där åtta deltagare får en ny möjlighet att nå finalen den 8:e mars. Jag tänker i det här inlägget sätta betyg och nämna mina åsikter om de åtta tävlanden. Det kommer att bli en tuff omgång, med bland annat två hårdrocksgrupper, en schlagervinnare och en Eurovisionvinnare i spetsen. Jag tar det i den ordning låtarna ska spelas på lördag:

ammotrack1. Ammotrack – Raise Your Hands.

Metallica möter Nickelback i jeansklädsel. Låten har ett jämnt och tungt tempo och sångaren sjunger med stämma som liknar Chad Krogers röst. Men jag saknar en vass slipning i kanterna och texten är rätt tråkig. Den svagare av de två hårdrocksgrupperna i startfältet. Betyg: 2 av 5.

 

linussvenning2. Linus Svenning – Bröder.

Stjärnskottet med sin jättefina sångröst har charmat många. Han ser ut som en äkta bad boy men sjunger otroligt bra och starkt. Bröder har en refräng som är enkel att känna igen, men jag önskar att låten skulle vara mer kraftfull. Det är Linus röst värd. Betyg: 3 av 5.

 

jem3. JEM – Love Trigger.

Tjusig koreografi! Hiphop-delen och popdelen fungerar riktigt bra ihop och jag tycker att Love Trigger är en av de fräschaste sångerna i hela tävlingen. Den är tempofylld och jag beundrar trions samspel. De är helt klart några att räkna med i slutstriden om en finalplats. Betyg: 4 av 5.

 

stateofdrama4. State Of Drama – All We Are.

De är tillbaks och det är ingen god nyhet i år. Denna Green Day-wannabe försöker också vara One Direction – det är som att blanda ihop ärtsoppa med chokladpudding. State Of Drama var bättre förra året. Man får visserligen refrängen på hjärnan men det enda jag vill är att få ur den här astråkiga sången ur mitt minne. Fruktansvärt usel. Betyg: 1 av 5.

 

ellinoreholmer5. Ellinore Holmer – En Himmelsk Sång.

Ellinore har en himmelsk sångröst och låten är verkligen avkopplande. En Himmelsk Sång har potential att växa, men den behöver växa i kraft om den ska nå final. Just nu känns den för lugn. Det är tur att hon har en stark scennärvaro. Betyg: 3 av 5.

 

martinstenmarck6. Martin Stenmarck – När Änglarna Går Hem.

Stenmarck är  tillbaks. Han kör med en sorts power ballad som passar hans sångröst hyfsat. Med ett litet undantag. Jag tycker hans röst darrar lite i perioder och han behöver hålla i stämbandens tyglar så att det inte darrar för mycket. Om de inte håller för trycket, så är det godnatt för Stenmarck. Betyg: 2,5 av 5.

 

helenapaparizou7. Helena Paparizou – Survivor.

Fältets bästa bidrag och en för mig tippad vinnare för hela tävlingen. Hur Helenas sång inte tog sig direkt till final är för mig en gåta. Armhåren står som nålar när jag hör Helena ta i med sin superstarka sångröst och refrängen är troligtvis den bästa i årets Melodifestival. Jag tror att hon kommer att gå ut stenhårt på lördag. Varning! Betyg: 5 av 5.

 

outtrigger8. Outrigger – Echo.

Ursäkta språket i förhand. Men nu jävlar snackar vi tyngd! Outtrigger överraskar med den coolaste scenografin. Men det är tyngden i sången som är Echos starkaste kort. Den fantastiska refrängen får mig att vilja applådera innan de ens står på scenen på lördag. Hannibal Lector-mask? Jag älskar det! Andra chansens andra hårdrocksgrupp levererar och med tunga kulor! Betyg: 5 av 5.

 

Det här startfältet får det riktigt tufft på lördag. Många artister kommer att kämpa hårt för att nå finalen. Jag tycker personligen att Helena Paparizou borde redan ha nått final, men hon kommer med största sannolikhet att nå dit. Den andra platsen till final kommer dock bli en hundkamp om ett köttben. Jag hoppas verkligen att Outtrigger tar benet och springer som fan till Stockholm den 8:e mars. JEM är också bra, för de är fräscha. De enda jag verkligen inte hoppas når final är urusla State Of Drama. Men allt beror på motståndet och hur omröstningen kommer att bli:

Så röstar du i Andra chansen:

Första röstningsomgången i Andra chansen är en rak omröstning, precis som i deltävlingarna. Efter röstningen kvarstår fem låtar medan tre får lämna tävlingen.

I andra röstningsomgången behåller bidragen sina tidigare röstsiffror, och de nya rösterna läggs till de gamla. En låt får lämna tävlingen. 

Återstående fyra bidrag gör upp i duell med nollställda räkneverk. Här möts ettan och fyran samt tvåan och trean. Vilket bidrag som kommit på vilken plats avslöjas inte. I duellerna kan man inte rösta via sms utan bara med telefon. Vinnarna av duellerna går vidare till finalen i Stockholm. – SVT.se

Jag håller verkligen tummarna att Paparizou och Outtrigger inte hamnar i samma duell. Det kommer bli ett ”ja!” och ett ”faaan!” på samma gång. De förtjänar finalplatserna mest av alla, tätt följda av JEM. Det enda jag vet är att Andra Chansen kommer att bli svårtippat i år. Artisterna står redo med slipade svärd. Efter lördagens tävlingen vet vi svaret, och då kommer jag att återkomma med betygsättning av finalfältet.

Dessa hoppas jag på kommer till final: Helena Paparizou och Outtrigger.

Dessa tror jag kommer till final: Helena Paparizou och Linus Svenning.

 

 

 

Kommentera

