Hur man gör Key Lime Pie. (utsökt gott!)


Idag har jag varit i bakningen. Häromdagen investerade jag i en amerikansk kokbok på bokrean och läste den imorse. Jag upptäckte en paj som såg fruktansvärt god ut.

Key Lime Pie.

Det såg inte alls så svårt att göra den heller, och då passade jag på att baka den samtidigt jag skulle ta hand om sjuka barn och sambo som inte mår så bra. ❤

Pajen blev otroligt god och framför allt fräsch! Det rekommenderar jag verkligen att ni ska prova. Så här tillagar ni er egen Key Lime Pie.

Ingredienser:

Till pajdegen ska man ha 3 1/2 dl Digestivekex, 1 dl smält smör (eller flytande margarin som jag hade) och 1 msk strösocker.

Fyllningen ska man ha 5 äggulor, 1 burk med kondenserad mjölk (ca 400 g, finns där socker och bakgrejer står i affären), 1 dl pressad grön limesaft och 1 msk riven limeskal.

Garneringen är individuell, men jag använde mig av 3 dl grädde, två teskedar vaniljsocker och en delad limefrukt som man pressar saften ur.

Så här tillagar du pajen:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Släng i några digestivekakor i en plastpåse, linda in dom i en handduk och slå på kakorna med en hammare eller kavla sönder dom med en brödkavel. Se till så att du får drygt 3 dl kaksmulor. Häll i smält smör och socker med smulorna och få ihop en smulig deg. Lägg ut degen i en pajform (23-25 cm i dameter) och grädda i 10 minuter. Skulle du ha smulor över, häll i mer och lite mer smör och gör pajen större innan du stoppar dom i ugnen. Ta ur pajen ur ugnen och låt svalna.

2. Vispa 5 äggulor tills de tjocknar. Släng i den kondenserade mjölken och vispa igen tills det blir tjockt. Tillsätt limeskal och limesaft och vispa en gång till. Häll smeten på den gräddade pajdegen, breda ut smeten och sen stoppa pajen i ugnen igen på 175 grader i 10 minuter. Låt sedan svalna innan du stoppar den i frysen. När du stoppar pajen i frysen, så ska den vara där i ungefär 3 timmar. Den ska vara fast men inte stenhård.

3. Grädden gör du så här: Vispa 3 dl vispgrädde tillsammans med vaniljsocker och lite mer limesaft. (om du vill) Mitt råd är att du gör detta en halvtimme innan du tar ur pajen från frysen, för du ska stoppa grädden i kylskåpet ett tag.

4. När pajen är uttagen från frysen, ta vispgrädden och smeta ett fint lager över pajens fyllning. Garnera med lite limeskal om du vill. Ät!

Man ska egentligen ha gul lime, som växer i Florida – men det går absolut lika bra med grön lime! Du kan byta ut grädde mot vaniljvisp eller vaniljglass – kör som du tror tycker är bäst! De här lär inte bli sista gången jag bakar en Key Lime Pie! Jag är dessutom nyfiken på mer amerikanska recept i bakväg och matlagningsväg!

1920511_10152360437302652_16301826_n

Kommentera

