Min tredje platina är nu i mitt ägo! (Playstation 3, LA Noire)


Jag skrev nyligen om achivements i tv-spel, och om Playstation Networks troféer. I det inlägget tog jag upp min jakt efter den mest värdefulla trofé; Platina Trophy. Spelet jag spelade var LA Noire, Rockstars kriminaldrama i 1940-talets Los Angeles. LA Noire är ett svårt spel där du ska lösa brott, hitta ledtrådar och förhöra misstänkta.
Det finns ett tjugotal olika Trophys i LA Noire. Jag tänkte först att få alla vore i stort sett omöjligt. Men jag fick blodad tand när jag började samla de 50 gyllene filmrullarna som låg gömda överallt i Los Angeles. Jag ville ha mer, så det blev gnistan som tände tändstiftet i min motivation att jag ska ta den där platinan.
I förrgår hände det. Efter mycket slit så tog jag min tredje Platinum Trophy i min Playstation Network-samling. Jag hade två stycken tidigare, (The Walking Dead Season One och Jak & Daxter) men LA Noires Platinum Trophy var tveklöst den svåraste hittills jag kunde få tag på.
Jag har en platina i LA Noire!

Jag förstod att detta skulle bli väldigt svårt att uppnå, men jag ska ge er sju säkra råd om ni vill ta platina i LA Noire:
1. Skuggningen av Candy Edwards i ”The Set Up” är en pina. Men ha extremt tålamod och det gör inget om man sackar efter, så länge hon inte ser dig. Tryck inte på gömma dig-knappen eller göm dig inte bakom en tidning. (Första tidningen räknas som tur är inte.) Det är en lång skuggning, men ha huvudet kallt, så är bronstrofén ”The Moose” din.
2. Gå igenom bevisen extremt noga. Lyssna på vittnen och misstänkta. Se noga på ansiktsuttrycken under förhör och kan du bevisa att hen ljuger, tryck ”Lie” och styrk med beviset, annars väljer du ”Doubt”.
3. Vissa fall är jävligt långa och för att få fem stjärnor i ett fall så måste du ta den långa vägen. Prata med varje tänkbar vittne du kan få tag på, res till så många platser du kan och leta överallt. Plus; sätt alla rätt i förhören och dö inte.
4. Att få ”Auto Fanatic” är tidskrävande och det blir svårt i slutändan. Provsitt i varje bil du kan hitta överallt. Glöm inte ambulanser, likbilen, brandbilen och tänk på att vissa bilar finns i vissa delar av Los Angeles. De upplåsningsbara bilarna kan du nå om du når vissa rankningar. Men ta dig igenom brandroteln (Arson) före om du vill hitta alla bilar.
5. ”Roscoe & Friends” kan vara enkel om man tar upp varje fiendes vapen och skjuter en annan minst en gång. Glöm inte Phelps pistol i ”Armed & Dangerous”, att det finns två olika Thompson Guns och att det finns en eldkastare.
6. Kör själv ofta, i alla fall under uppdragen. Då lär du få ”Miles On The Clock” utan besvär.
7. Om du inte är en jävel på att hitta saker, så är en karta över Los Angeles med de 50 filmrullarna markerade på en bra hjälp. Men att hitta dom är ändå svårt med karta. Googla på en karta så är det väldigt underlättande.

Just kartan låter lite fuskigt, men det är okej att använda en tycker jag. I alla fall när man klarat av spelets grundstory.

Jag har gjort många saker i min tv-spelarkarriär som jag känner mig stolt av, men LA Noires Platina Trophy sitter högt upp på listan. Jag känner mig rejält lättad och nu kan jag lägga undan Cole Phelps och 1940-talets Los Angeles i spelhyllan. Och njuta av segern.

Jag har en platina i LA Noire!

20140314-194953.jpg

Kommentera

