Tankar och funderingar kring gårdagens Nintendo Event (Super Smash Bros)


Natten till idag, den 9:e april, hade Nintendo och Sakurai en presskonferens som handlade om det nya Super Smash Bros – Nintendos storslagna fightingserie. De hade en massa information att dela med sig och det var rätt mycket att ta in. De här var några av höjdpunkterna:

  • 3DS-versionen kommer ut i sommar, Wii U-versionen kommer ut i vinter.
  • Det är särskilda banor som enbart finns till 3DS, och vice versa.
  • En massa Assist Trophies visades upp (via pressfoton), som Waluigi, Dark Samus, Elec Man och Midna. (synd att hon inte var en fighter)
  • Det finns särskilda bossar på vissa banor – exempelvis Yellow Devil på Mega Mans bana.
  • Fem fighters utannonserades: Yoshi, Charizard, Sheik, Zero Suit Samus och den nya karaktären från Pokémon X & Y: Greninja.

Jag gissade innan konferensen att vi skulle få höra ett releasedatum, och att åtminstone Yoshi skulle vara med. Jag hade delvis rätt på bägge. Att 3Ds-versionen skulle komma ut först, och redan till sommaren är faktiskt ett smart drag av Nintendo. För tänk dig det här: Om båda versionerna skulle komma ut samtidigt, hur stor del procentuellt skulle köpa 3DS-spelet? Inte många, antagligen enbart de som enbart har ett 3DS eller de som verkligen vill ha båda versionerna. Samma sak skulle nog hända om Wii U-versionen skulle ha kommit ut till sommaren istället. Så det är nog ett taktiskt och klokt beslut av den japanska speljätten.

Jag var mest nyfiken på de utannonserade fighters som Sakurai avslöjade. Det var ingen högoddsare att Yoshi skulle dyka upp, för han är ju en av de åtta originalfigurerna från första spelet. Utannonserades han måntro för att Yoshi’s New Island nyligen dykt upp? Hmm. Jag börjar ana en liten teori här. Charizard var med i Brawl, men här är han helt solo. Med nya tricks så lär han vara en tungviktare på arenan. Greninja ser ut som att vara en kvick rackare och vara en expert på combos. Kanske en blivande favorit för många? Sheik och Zero Suit Samus var tidigare en alternativ variant av existerande Zelda och Samus men nu kan välja dom seperat – och damerna har nya tekniker att utöva. Det tycker jag är väldigt bra – för på nogt sätt får man mer kvinnor i spelserien – eller vänta nu, kanske inte? Hmm.

Onlinestödet verkar vara ok, och det är bra med de två lägena ”For Fun” och ”For Glory”. Men jag hade gärna velat sett en ”Tourney Mode” online. Tänk möjligheterna här, Nintendo. Det har de säkert gjort vid det här tillfället, men det är isåfall för sent. I alla fall för 3DS-versionen. På tal om 3DS, varför måste man ha fyra seperata handburna konsoler och fyra exemplar av Super Smash Bros för att spela läget ”Smash Run”? Varför skulle inte onlineläge fungera? Jag har en känsla att Nintendo inte gillar onlinelägen. Ologiskt tänkande.

Det verkar som att Super Smash Bros kan bli en succé och det behöver Nintendo nu. Tillsammans med Mario Kart 8 kommer garanterat försäljningen att öka mycket. Men hur mycket mer kan Sakurai visa oss? Vad har han för äss i rockärmen? Jag är säker på att fler fighters kommer att utannonseras snart, några gamla och några nya. Men tredjepartskaraktärer? Nja, jag vet faktiskt inte. Jag nämnde i ett tidigare inlägg om mina bästa förslag av tredjepartskaraktärer som skulle kunna få plats i nya Smash Bros. Jag tror fortfarande att Bayonetta skulle vara ett skarpt tillskott men det är väldigt osannolikt. Det är dessutom väldigt osannolikt att någon mer tredjepartskaraktär kommer att vara med i överhuvudtaget, och Hideo Kojima själv bad i ett inlägg nyligen att ”Sakurai, var snäll och använda Snake igen”. Det verkar som att den legendariska legosoldaten inte kommer att vara med och det är synd. Eller? Det är inte över förrän Sakurai sagt sitt. Så dörren kan vara lite öppen ännu. Återkommande gamla karaktärer tror jag är Captain Falcon, Jigglypuff, Ness och Ice Climbers. Helt klart. Möjligtvis Wario, Falco och Mr. Game & Watch också. Det vore episkt att Mewtwo skulle göra en storslagen comeback men jag tror faktiskt inte det. Dessutom är det väldigt många Pokémon-karaktärer med redan. Jag hade hellre kastat ut Lucario för att ta in den legendariska skurk-Pokémonen för seriöst, jag tyckte att Lucario var en av de sämsta fighters i Brawl.

Vi har fått mycket info. Sakurai verkar vara mer givmild nu än vad han var när han gav oss ”nyheter” om Brawl. Vi har fått en vägledning av ett kommande releasedatum. Vi har Yoshi, Mega Man, Zero Suit Samus och Little Mac. Vi har fina banor från Super Mario Galaxy, Balloon Fight och Punch Out. Vi har något på gång. Brace yourselves. Super Smash Bros is coming.

Zero Suit Samus är tillbaks, men nu kan man välja henne seperat.

Zero Suit Samus är tillbaks, men nu kan man välja henne seperat.

Kommentera

