Friday The 13th IV – The Final Chapter firar 30 år idag!


28930d_ba6a2f1b66c73c6fffbd1e9932782c3a

En av mina absoluta favoritfilmer firar 30 år idag. Fredagen den 13:e april 1984 dök den fjärde filmen med Jason Voorhees ut på den vita duken.

Friday The 13th IV – The Final Chapter tar över direkt där Friday The 13th III slutade, och erbjuder oss tittare den bästa filmen i hela filmserien. Del 4 är mörk, gorefylld och spännande. Jag tycker att i stort sett varje bildruta är en bit slasherfilms-perfektion. Den har precis allt det bra saker som gör Friday The 13th IV en äkta skräckklassiker:

  • Tom Savinis enastående makeup och splattereffekter. Precis som i den första filmen, spar han inte på blodet och ett par av morden är fortfarande väldigt barbariska.
  • Harry Manfredinis musik som delvis är återanvänt material från föregående filmer passar in helt perfekt med de spännande scenerna. Det sista partiet där Trish och Tommy kämpar mot Jason i slutet är pricket över i:et.
  • Ljus/mörketsättningarna är helt ljuvliga. Eller ska jag säga skrämmande? Det är i alla fall positivt, för The Final Chapter känns inte lika ”slarvigt gjord” som del 2 och 3 gjorde. Den är helt i klass med originalet – om inte bättre.
  • Friday The 13th-filmernas karaktärer brukar vara meningslösa våp, men här finns det många man faktiskt bryr sig om. Många har ett djup och är väldigt intressanta.
  • Finalen skulle ha varit det värdiga slutet som de fyra första klassiska filmerna hade – men vi vet att så blev inte fallet. Men den är ändå episk.

Jag vet inte hur många gånger jag sett alla Friday The 13th-filmerna, men jag vet att del 4 är en av dom jag sett på allra mest. Trots jag kan filmen ut och in, så tröttnar jag aldrig på den. Det är för mig helt fantastiskt att en film som är älskad av de mest inbitna fansen och sågat av en legion av filmkritiker fyller 30 år idag. Samtidigt tänker jag att Jasons ”saga” kunde ha tagit slut för 30 år sen om det inte vore för hans enorma popularitet. Friday The 13th blev sig aldrig lik efter den fjärde delen. Visst, vi fick mästerverket Friday The 13th VI – Jason Lives efter den katastrofala Friday The 13th V – A New Beginning. Men handen på hjärtat: Det skulle inte bli lika bra igen. Aldrig någonsin. På gott och ont.

Ted White som Jason är fortfarande den bäste. Titta in blicken här. Jason är riktigt förbannad.

Ted White som Jason är fortfarande den bäste. Titta in blicken här. Jason är riktigt förbannad.

Friday The 13th IV – The Final Chapter är också den första delen i Tommy Jarvis-trilogin. Tommy är för evigt kallad Jasons sanna rival och nemesis. Han har besegrat Jason två gånger och dödat ”psuedo-Jason” Roy Burns. Det går vilda rykten att Paramount försöker få tillbaks Tommy i den nya Friday The 13th som ska komma ut 2015 om nu de håller tidsramen vilket jag inte tror. Men åter till The Final Chapter.

En av de de stora behållningarna med den fjärde filmen är familjen Jarvis. Mamma Jarvis är en en klassisk, amerikansk, omtänksam moder med ett hjärta av guld. Jag finner henne beskyddande och väldigt klok. Trish Jarvis är också väldigt beskyddande och är något strängare än sin mamma – men det är hennes överlevnadsinstinkt jag finner Trish riktigt fascinerande. Hon är en av de få karaktärer som vågade slå tillbaks mot den farlige Jason. Jag kikade på Youtube och fann det alternativa slutet som fattades från originalet. Det är scenen när Trish vaknar i huset efter den grymma natten. Hon hör polissirener och hör droppande vatten sedan från ovanvåningen. Hon hittar sin döda mamma i badkaret och plötsligt står Jason bakom Trish och tänker döda henne. Hon vaknar plötsligt upp på sjukhuset, just innan den sista scenen där hon blir förhörd. Det som är så synd är att ljudet är helt borta så jag kan inte höra den rädsla och sorg Trish har när hon finner Mrs. Jarvis i det där badkaret. Jag tycker att den borde ha varit med i den färdiga filmen för då blir det som en sorts ”mardrömscen” som var också med i de tre föregående filmerna. Med en liten knorr. Om jag vore Joseph Zito (regissören) så skulle jag få ihop några röstskådespelare, Harry Manfredini och duktiga ljudeffektstekniker och få ihop scenen igen. Den är verkligen värdig att få vara med – om nu de inte finner det filmklipp som eventuellt kan finnas med ljud. Men det lär ändå inte hända för så här vill Zito ha det.

 

 

The Final Chapter är väldigt hårt klippt i överlag. Om filmen hade premiär idag så tror jag inte den skulle bli rörd eftersom det finns så mycket våldsammare filmer än den. Men det var hårda bud 1984. Det var allt från leksaksgiljotiner till det övergivna slutet. Jag har sett de bortklippta scenerna och förstår på något vis att de inte är med i filmen.

Ta och tänk på det här. 30 år är en lång tid. Att en fjärde film i en filmserie på tolv filmer firar 30 år är enastående. Ofta är The Final Chapter omnämnd som en av de bästa delarna i Friday The 13th av dess fans, och det är en av delarna som hamnat högst upp i topp. Vilket inte är så värst förvånande eftersom The Final Chapter är så fylld med mörk energi.

Trish Jarvis kämpar emot och ger Jason en av hans tuffaste matcher någonsin. Han förlorade.

Trish Jarvis kämpde emot och gav Jason en av hans tuffaste matcher någonsin. Han förlorade. Men vilken fight sedan!

Än idag så fungerar Tom Savinis otroligt skickliga effekter och många av de mord Jason utför i The Final Chapter tillhör klassikerna. (Crispin Glovers korkskruv i handen och köttkniv i ansiktet till exempel) Blodet sprutade som aldrig förr – eller jo, The Burning hade groteska gore-effekter men så är de å andra sidan gjorda av just Savini. Tom Savini själv har sagt att han ville döda den karaktär han visuellt skapat i den första filmen och då skulle det göras riktigt brutalt. Minst sagt – när Tommy Jarvis hugger macheten i sidan av Jasons skalle och vapnet glider uppåt samtidigt som Jasons huvud sakta glider neråt. Inget CGI kan slå en sån brutal effekt. Inget. Vilken värdig final det hade varit – men fansen ville ju ha mer. Resten är en bitterljuv historia på gott och ont. Tänk om det är The Final Chapter som egentligen bär skulden till den dalande stjärnan som legat i topp och inte A New Beginning? Jag skyller visserligen på A New Beginning för efter den så drog filmserien inte lika mycket folk till biograferna (Freddy vs. Jason inte räknad) men tänk om man inte dödade Jason ”för gott” för 30 år sen? Hur hade filmserien sett ut då? Sådana frågor kan man inte få svar på – bara drömma om.

Jason Voorhees spelas i den här filmen av Ted White, troligtvis den bäste som spelat legenden. Han porträttar en ursinnig Jason som tar ut sin vrede på sina offer – och han är fan inte nådig. Inte det minsta. Han är väldigt läskig i den här filmen, särskilt när han springer och jagar Trish i slutet. Ja, han sprang i de första filmerna.

Skådespeleriet är i övrigt väldigt bra. Det är till och med det bästa i hela Friday The 13th-filmserien. Storstjärnor som Corey Feldman och Crispin Glover gör minnesvärda roller, men jag utser Kimberly Beck som allra bäst som Trish Jarvis. Hon är så trovärdig.

Jag vill till sist säga ett stort grattis till en av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna. Friday The 13th IV – The Final Chapter är för mig världens näst bästa film som gjorts och jag tröttnar aldrig någonsin på den. 30 år är en milstolpe i filmväg och nu har Jasons fjärde film nått dit. Har du inte sett The Final Chapter så ska du se den – gärna idag.

Tom Savinis brutala effekter fungerar fortfarande efter 30 år. I den här scenen användes en docka föreställandes Peter Bartons karaktär som Jason krossar in huvudet i kaklet med. (Barton har en ömtålig skalle efter en olycka och man var tvungen att tänka logiskt vilket de gjorde)

Tom Savinis brutala effekter fungerar fortfarande efter 30 år. I den här scenen användes en docka föreställandes Peter Bartons karaktär som Jason krossar in huvudet i kaklet med. (Barton har en ömtålig skalle efter en olycka och man var tvungen att tänka logiskt vilket de gjorde)

Kommentera

