Kerstin Alex blev inte årets spelskribent på grund av att hon är kvinna.


Spelsajten LEVEL 7 hade en omröstning där man kunde rösta på sin/sina favoriter inom svensk speljournalistik. Inom kategorierna årets spelblogg, årets speltidning, årets spelpodcast och årets spelskribent så fanns det många intressanta namn. Svampriket vann både årets spelblogg och årets spelpodcast – helt rättvist förstås för de har haft ett fantastiskt år trots fyra skribenter som slutade. LEVEL vann naturligtvis årets speltidning och jag blev inte förvånad.

Den mest intressanta kategorin är ändå årets spelskribent, och den här gången utsågs Aftonbladets och FZ.se’s spelskribent Kerstin Alex till segrare. Många blev riktigt glada att hon vann, och det blev jag också för hon har verkligen förtjänat den här segern.

Vi är i en tid nu där kvinnor inom spel eller utanför spel tas upp, kritiseras och hyllas. Det är liksom en salig röra och det skrämmer mig verkligen. Varför sådana oenigheter när det gäller kvinnor? Enbart det negativa förstås, för jag har inget emot kvinnor som spelar spel, skriver om spel eller som är med i spel. De är individer, precis som en finnig tonårspojke eller en medelålders gubbe som dyrkar retrospel som till exempel NES.

Kerstin Alex.

Kerstin Alex.

Det händer väldigt mycket för Kerstin nu. Hon var med i TV 4’s program Malou Efter Tio och diskuterade om sin uppväxt och sitt intresse för spel. Hon har också intervjuats av Aftonbladet angående segern. Kan det här ha lyft upp hennes karriär? Det hoppas jag verkligen, för hon har fått så mycket skit och skarp kritik för sina artiklar av nättroll – på grund av att hon är kvinna som vågar såga ett visst ”favoritspel”. Men inga hårda ord kan knäcka henne, för hon fortsätter vara så rak och ärlig som hon är. Jag har själv pratat med henne två gånger under GAMEX-spelmässan och hon är så otroligt trevlig. Att hon får sån skit av många är för mig helt bisarrt och ologiskt.

Men jag satt och tänkte lite grann på en grej. Nu kommer många att tro att Kerstin vann enbart för att hon är kvinna – och det tror jag faktiskt inte att det var anledningen. Vi får inte glömma att Tove Bengtsson vann utmärkelsen tre år i rad och fick se sig besegrad av Kerstin. Nej, Kerstin vann inte för att hon är kvinna. Det är för att hon skriver så fantastiskt bra artiklar och är också en utmärkt radiopratare. Tove Bengtsson är också en utmärkt skribent och hon vann inte dessa tre år på raken bara för att hon är en dam. Nej, de vann för att de är väldigt talangsfulla journalister. Enklare är det inte än så. Däremot välkomnar jag fler kvinnor som skriver om spel, och män med för den delen. Jag tycker att utmärkelser ska ges på grund av deras talang och inte kön. Nu låter det som att jag talar i gåtor och att jag inte uppmärksammar den kvinnliga journalisten positivt men det gör jag. Jag uppmärksammar kvinnliga och manliga skribenter lika mycket och ser en hjälte/hjältinna i journalister som Kerstin Alex, Tove Bengtsson, Tobias Bjarneby, Johan Hallstan, Victor Sjöström, Victor Leijonhufvud, Thomas Arnroth, Johan Olander, Angelica Norgren, Susanne Möller, Ludde Lundblad och så vidare.

Ja, vi ska lyfta fram kvinnlig speljournalistik. Men min poäng är att Kerstin inte vann på grund av att hon är kvinna. Det är på grund av hennes expertis och glödheta skrivarpenna. Det är ju vad det hela handlar om egentligen, vem personen är som skriver dessa fantastiska texter och inte vilket kön hen tillhör. Eller hur?

Till sist vill jag gratulera Kerstin Alex för hennes utmärkelse. Hon vann den helt rättvist och framtiden är definitivt hennes.

 

Kommentera

