Recension: Rob Zombie´s Halloween II.

444780

Rob Zombie gjorde en egen tolkning av John Carpenters mästerverk Halloween. Den blev samtidigt en sorts hyllning till klassikern. Därför är jag rätt förvånad att Zombie gjorde en uppföljare också – men här tar han tag i egna tyglar och gör en helt egen film. På gott och ont.

Michael Myers möter sin dödsängel, porträttad av sin döda mamma. Den vita hästen har en betydelse.

Michael Myers (Tyler Mane) möter sin dödsängel, porträttad av sin döda mamma. (Sheri Moon Zombie) Den vita hästen har en betydelse.

Två år efter händelserna i Haddonfield, bor Laurie Strode hemma hos sin väninna Linda (som också överlevde massakern) och hennes pappa sheriff Brackett. Laurie får en massa mardrömmar och visioner om Michael Myers, mördaren som dödade hennes vänner. Drogpåverkad och en tickande emotionell bomb, väcks en inre vrede inom Laurie. Vad som gör historien värre, är att de aldrig hittade Michaels kropp – den kom aldrig till sjukhuset. Två år senare beslutar sig Michael Myers att återvända till Haddonfield för att avsluta sitt verk.

Det märks redan från start att Rob Zombie tar en helt annan väg än vad han gjorde i föregångaren. Det är mer likt en Rob Zombie-film än en klassisk Halloween. Modigt, men är det så klokt? Jag tyckte att den här nya versionen av Halloween II är bedrövligt rörig och tappar en hel det fokus. (den originella uppföljaren är ett mästerverk också) Jag begriper filmen, men den är flummigt mörk. Det är inte bra – mörkret är det inget fel på men inte flummigheten. Sedan när började Michael Myers lyssna på sina familjemedlemmar? Det är som att Rob Zombie omvandlat Michael Myers till Jason Voorhees eftersom den sistnämnde lyssnar på sin mamma. Vilket är rätt ironiskt för Rob Zombie avskyr Jason. Sherie Moon Zombie övertygar inte alls som Michaels mamma och dödsängel. Faktum, jag tycker att den här ängeln stör stämningen en hel del och att man vet vad ska hända härnäst.

Rob Zombie vill visa den inre Michael Myers, att han är mer än en karl i en blekvit William Shatner-mask och det är visserligen rätt intressant, men samtidigt vill man ju behålla den onda mystiken som skapade legenden redan 1978 och för all del i uppföljaren från 1981. Här (och i sin föregångare) porträtteras Myers av en två meter lång, skäggig lodis och det är väl läbbigt i sig. Men det känns konstigt att Myers är mer Jason-lik än i klassikerna. Fast Tyler Mane är bra som Michael Myers.

En annan som tagit en helt ny vändning är Dr. Loomis, som i den här filmen skrivit en bok om sin period som läkare till Michael och lever på ”dödspengar”. Han porträtteras som en mediekåt girigbuk och det där fattar jag inte varför Rob Zombie tog med i filmen. Malcom McDowell var bra som Loomis i förra filmen, men här spelar han över så att det sjunger om det. Loomis har aldrig varit så här tråkig. Donald Pleasence rullar i sin grav.

Dr. Loomis (Malcom McDowell) har skrivit en bok och lever på dödspengar. Jag gillar inte att han blivit girig och mediekåt - det är inte den Dr. Loomis jag beundrat i originalfilmerna.

Dr. Loomis (Malcom McDowell) har skrivit en bok och lever på dödspengar. Jag gillar inte att han blivit girig och mediekåt – det är inte den Dr. Loomis jag beundrat i originalfilmerna.

Något som övertygar är filmens foto och ljussättning. Halloween II är en riktigt rå, brutal och skitig film och det passar rätt bra för Myers utveckling. Jag gillar scenen på sjukhuset för man får lite vibbar av Halloween II (1981) eftersom den i stort sett utspelar sig på ett sjukhus. De makabra klippningarna, ljudet och det vulgära våldet är det ingel fel på heller – möjligt om att det kan bli lite väl groteskt ibland men det är ju Michael Myers vi pratar om här.

Man får inte bara uppleva förändringar för Michael Myers del, men också för Laurie Strode. Hon möter sina egna inre demoner och det är en av de delar som Rob Zombie vill visa oss.  Det är också en av de få saker man vill följa efter för tänk dig den traumatiska upplevelse man får att överleva en massaker.

• Det visuella är bra. Jag gillar filmens foto.
  • Vissa skådespelare är bra, som Brad Dourif och Danielle Harris.
  • Träffsäkra klippningar, särskilt när Michael Myers dödar någon.

• Halloween II är riktigt flummig och rörig.
  • Vissa skådespelare övertygar inte alls. Malcolm McDowell är sämre än i föregångaren, och Sherie Moon Zombie är en plåga för ögonen.
  • Vart tog den klassiska Halloween-musiken vägen? Om den varit kvar kunde det ha känts lite grann som en Halloween-film, men det gör det verkligen inte.

För det första – Rob Zombies version av Halloween II är mycket, mycket sämre än Halloween II från 1981. Medans den klassiska skräckfilmen är väldigt spännande och knivskarp så finner jag den här remaken väldigt rörig och på gränsen till bedrövlig. Jag beundrar Rob Zombies mod för att ta den här filmserien till en helt ny väg men någonstans måste man dra gränsen. Det är verkligen synd att han slarvat med den här onödiga uppföljaren eftersom den första filmen var faktiskt bra. Är ni fans till Halloween bör ni tänka en gång eller två innan ni ska se den här filmen. Ta en rejäl funderare. Om ni inte blir övertygad av Rob Zombies Halloween II så titta på de klassiska Halloween I och II och upptäck de stora skillnaderna. Även om filmens foto är riktigt bra och att folk som Danielle Harris övertygar så räddar de inte den här filmen att bli sågad. Tyvärr. Den är på gränsen till usel.

Betyg: En svag tvåa av fem.

Något som är märkligt för mig som är en klassisk Halloween-dyrkare är att se Michael Myers som en tvåmeters tyngdlyftare.