Vårspelande: En del spel att sätta tänderna i.


Jill Valentine sparkar monsterarsle i Resident Evil Revelations. Detta Resident Evil-spel är det bästa på år och dag.

Jill Valentine sparkar monsterarsle i Resident Evil Revelations. Detta Resident Evil-spel är det bästa på år och dag.

Våren är här, och på baksidan blommar häggen som bara den. Gräsmattan växer och det är hög tid att dra fram grillen och trädgårdsmöblerna. Men eftersom vintern nu är avliden, begraven och bortglömd så lär det väl inte bli så mycket spelande när solen är nu rätt stark? Tja, jag hinner ju spela på kvällarna – och lite mer om det regnar ute, vilket jag är glad att det inte gör nu för solen är fantastisk.

Jag försöker ta mig an min skämshög och spela igenom några spel som jag inte spelat klart ännu. När jag absolut inte har något att spela brukar jag ta mig an Final Fantasy XIII – och det spelet har jag haft i två års tid nu. Men kommer det något annat så lägger jag Lightning och kompani åt sidan. Faktum är att jag just nu spelar fyra, fem olika spel som är alla intressanta på olika sätt. Jag beställde tre PS3-spel varav två var riktigt billiga och ett av dom är ett omtalat spel.

Luigis drömmar är intressanta världar att upptäcka i. Mario & Luigi: Dream Team är ett passionerat underbart spel.

Luigis drömmar är intressanta världar att upptäcka i. Mario & Luigi: Dream Team är ett passionerat underbart spel.

Jag fortsätter med både Paper Mario: Sticker Star och Mario & Luigi: Dream Team till Nintendo 3DS – fast på senaste tiden fortsätter jag faktiskt med det sistnämnda eftersom jag blev rätt trött på Sticker Star. Men jag ska ta mig an det igen inom kort.
Mario & Luigi : Dream Team är väldigt charmigt och musiken är underbar. Jag skrattar inombords av spelets charm och humorn. Personligen blir jag glad i hjärtat när Mario och Luigi pratar italienskt pladder. Jag har bara skrapat på ytan än så länge men ser fram emot det kommande äventyret i Luigis drömmar. Jag älskade Mario & Luigi: Partners In Time så det borde inte vara svårt att tycka om Dream Team.
Jag köpte LEGO Lord Of The Rings, Kingdom Hearts 1/5 och Dark Souls II till PS3 och har ren upptäckarglädje i alla tre spelen.

Eftersom barnen gärna tittar på när jag spelar, så väljer jag spel med omsorg. Jag spelar inte Dark Souls II när de är vakna. Så det får bli något av de andra spelen jag nämnde innan. Jag har redan klarat av huvudstoryn i LEGO Lord Of The Rings men jag har haft riktigt kul med det. Jag har aldrig spelat något LEGO-spel tidigare men blev alldeles positivt överraskad av dess humor och simpelhet. LEGO driver väldigt mycket med Sagan Om Ringen-historien och tar till humor för att göra upplevelsen annorlunda. Åh, vad jag skrattade när uruk-hain Lurtz skjuter Boromir med sopkvast och bananer istället för med pilar. Slapstickhumor som allra bäst. Det finns mycket mer att upptäcka i LEGO Lord Of The Rings, som att samla på röda och mithrilfärgade LEGO-block och alla gömda karaktärer.

Det brinner visst i en av Ringvåldnadernas mantlar. LEGO Lord Of The Rings är en riktigt träffsäker satir.

Det brinner visst i en av Ringvåldnadernas mantlar. LEGO Lord Of The Rings är en riktigt träffsäker satir.

Jag har i åratal läst mycket om Kingdom Hearts, spelet som kopplar ihop Final Fantasy och Disney. Ett rollspel i bästa Squaresoft-stil och med karaktärer som Kalle Anka, Långben och Alice i Underlandet. Nu fick jag tag på samlingsspelet Kingdom Hearts 1/5 som har tre olika spel i sig. Genast tog jag mig an originalspelet som nu är i HD-format. Jag fängslades fort av den varma Disneymagin och av bekanta Final Fantasy-karaktärer som Selphie och Squall från Final Fantasy VIII. Striderna är bra och jag skrattar när Kalle Anka blir förbannad som han blir i de klassiska Disneyavsnitten. Det enda jag vill klaga på är den dumma kamerakontrollen. Men precis som Dream Team har jag enbart skrapat på Kingdom Hearts yta. Jag ser fram emot fortsättningen.

Håll i hatten. Dark Souls II är en stenhård fullträff. Håll i hatten hårt. Dark Souls II är stenhårt och man får räkna med att man dör många gånger.

Håll i hatten. Dark Souls II är en stenhård fullträff. Håll i hatten hårt. Dark Souls II är stenhårt och man får räkna med att man dör många gånger.

Sedan kommer då det tyngsta spelet på listan. Dark Souls II. Varför är det här spelet så hyllat? Varför är ett spel som man enbart dör i så älskat? För att Dark Souls II är en stor upptäckarorgasm, that’s why. Det här lysande rollspelet är ett sånt spel som man vill bara gå längre och länge – men man märker genast att Dark Souls II är inte en barnlek. Här är fienderna grymma och man dör ofta. Jävligt ofta. Ändå är det kul. Jag dängde en riktigt stor jätte i förrgår och jag dog säkert tio gånger innan jag sänkte honom. Jag kör som Sorceror och min kvinnliga karaktär kallas för ”Ice Killer”. Självklart ville jag att hon skulle vara en kvinna för det kändes mer rätt. Det var kul att hålla på med sin karaktärs ansikte, kroppsform, hudfärg och egenskaper. Det finns så många klasser man kan spela som men jag tyckte Sorceror passade mig bäst. Jag tror jag kommer att ha riktigt kul med Dark Souls II framöver, för det här verkligen något alldeles extra.

Så, jag har en del spel att klara av. Visst ja, jag har ju Resident Evil Revelations kvar också. Jag tror jag är på sista kapitlet och det här spelet skulle ha varit Resident Evil 6.

Våren är en utmärkt speltid, men glöm inte bort att vara ute och njut av den härliga vårsolen också.

Kalle Anka, Sora och Långben i Kingdom Hearts.

Kalle Anka, Sora och Långben i Kingdom Hearts. Det bästa från två olika världar? Mycket möjligt.

Kommentera

