Friday The 13th och Jason Voorhees som tv-serie? Bra idé!


Det händer mycket med Jason Voorhees just nu. Den kände skräckfilmsikonen ska återkomma i en helt ny film nästa år och det kommer att bli en ny remake av den klassiska Friday The 13th. Just den här filmen kommer att ha found footage och det har gjort många fans rätt arga. Det är helt förståeligt.

Det sista jag hört något om är att Paramount är i diskussioner med en eventuell blivande regissör till den nya filmen men det var några veckor sen. Ska de släppa den här nya filmen med Jason den 13:e mars 2015 så får ju Paramount sätta fart.

Men så kommer en intressant nyhet. Horror Inc. – företaget som legat bakom många av de klassiska Friday The 13th-filmerna, ska nu göra en tv-serie. Ja, du läste rätt. En tv-serie. Jag läste den här intressanta nyheten på en av mina favoritsidor, Bloody Disgusting. Men finns det inte redan en tv-serie? Jo, det gör ju det. Men det var mer likt Twilight Zone än den klassiska skräckfilmsserien. Den här gången ska det handla mer om Jason, hans mamma, Crystal Lake och om mytologin. Sean S. Cunningham, mannen som regisserat den första filmen, ska vara seriens producent. Han har för något år sen nämnt att man ska försöka göra en tv-serie om Jason som påminner om Smallville eller andra liknande serier.

Men hur kommer den här tv-serien att bli?

Jag tycker att idén är väldigt lysande. Den är mer lysande än found footage som den nya filmen ska ha. Jag har velat länge veta mycket om historien bakom Jasons bakgrund. Ven hans far var och så vidare. Det här kan bli riktigt bra – om nu manuset håller och manusförfattarna känner jag inte till även om de jobbat med Avatar och Terminator. Ska det vara riktigt bra, så borde det faktiskt vara Victor Miller som ska skriva manuset – i alla fall för pilotavsnittet. Miller skrev ju boken och manuset till fösta Friday The 13th. Just saying.

Många fans rynkar på näsan åt det här, men jag tror mer på tv-serien än den nya filmen. Man har pratar mycket om att öppna nya vägar för Jason och jag tror att den här tv-serien är en rätt väg att ta. Många ser faktiskt hellre på en bra tv-serie än en film numera känns det som. Titta på succéerna med Game Of Thrones, The Walking Dead, Breaking Bad, True Detective, Sherlock, True Blood med flera. De är de stora snackisarna inom nöje nu.

Varför tror jag på Friday The 13th som tv-serie? På grund av dessa anledningar:

  • En mer djupgående historia om vad som hände Jason under tiden som ung. Hur Mrs. Voorhees reagerade när sonen drunknade.
  • Balansen mellan nutid och dåtid kan ge två intressanta storys.
  • En tv-serie kan skapa intressanta karaktärer – och det är precis vad Friday The 13th behöver.
  • Den kommer att få många tittare.
  • Påhittiga mord? Det är ju Jason vi pratar om.

När den nya tv-serien kommer vet jag inte, men jag gissar på 2015. Sedan kan det bli intressant att veta vilket tv-bolag som vågar sända Friday The 13th. Det beror på seriens innehåll, med våld och sex. HBO? Kanske. Men jag gissar på Fearnet, kanske Netflix. Allt handlar om intresse och om pengar. Sen undrar jag på vad tv-serien ska heta? Friday The 13th? Vore enklast, men ett namn som ”Crystal Lake” vore mer passande. Eller kanske ”Jason”. För jag tror att Horror Inc. inte väljer Friday The 13th.

Det här är bara början och jag lovar att uppdatera så fort jag vet något mer. Men en ny film och en tv-serie är på väg! Jason Voorhees är tillbaks! Jag tänker i alla fall kolla på den nya tv-serien!

Kane Hodder som Jason Voorhees i Friday The 13th VII. Jag tror inte att han kommer att spela Jason igen även om fansen önskar det.

Kane Hodder som Jason Voorhees i Friday The 13th VII. Jag tror inte att han kommer att spela Jason igen även om fansen önskar det.

Kommentera

