Inför Mario Kart 8: En månad kvar och peppen är total.


Den största nyheten av alla är naturligtvis att man kan köra på väggar och tak!

Den största nyheten av alla är naturligtvis att man kan köra på väggar och tak!

Peppen!

Det händer väldigt mycket med Mario Kart 8 just nu. Nintendo visade upp Mario Kart 8 under en Nintendo Direct häromdagen och det var inte så lite saker som visades upp. Alla 8 cupen och dess banor, nya vapen, vilka förare som är med och så vidare.

För det första – Mario Kart 8 kommer att bli vansinnigt. Den japanska speljätten tar till nya medel och ger Mario Kart-märket en helt ny innebörd inom racing. För varje del som kommer, så introduceras det något extremt sedan Mario Kart: Double Dash. Double Dash hade två förare i samma fordon. Mario Kart DS införde onlinefunktion och återanvändning av klassiska banor i retro-cups. Mario Kart Wii använde sig av plastrattar, tog in tolv förare på banan istället för åtta och man kunde köra motorcyklar. I Mario Kart 7 kunde man omvandla gokarten till hängglidare och undervattensfordon.

Den här gången, i Mario Kart 8, kan man nu jävlas med gravitationen för man kan nu köra på väggar och tak. I de trailers jag sett så får man ett helt nytt perspektiv inom den härliga go-kartsracingen. Riktigt spännande. Givetvis är det inte den enda nyheten i Mario Kart 8. Jag kan starta med förarna. I det här spelet (i alla fall på Mario Kart 8’s hemsida) så finns det 29 förare exlusive Mii-föraren varav 9 är helt nya. Dessa 9 förare är Bowsers 7 Koopalings (för mig de 7 originalbarnen), Baby Rosalina och Pink Gold Peach. Det är härligt att se Bowsers 7 busfrön på racingbanan och jag gillar att de finns i olika viktklasser. Men, eftersom jag spelat Super Mario Bros 3 så många gånger har jag en fråga till Nintendo: Borde inte Ludwig också vara en tungviktare eftersom han var liksom Roy en tung boss i det klassiska plattformsäventyret? Sen undrar jag varför Nintendo inte borde ha använt av sig en mer konkret karaktär istället för fantasilösa Baby Rosalina och Pink Gold Peach? De är säkert jättebra, helt utan tvivel. Men det finns så många karaktärer i Marios värld som borde ha fått ta plats. Jag hade gärna velat se Wart eller Mouser från Super Mario Bros 2 bakom ratten. Eller varför inte Geno eller Mallow från Super Mario RPG? När återför de in Donkey Kong JR? Annars verkar balansen mellan karaktärerna vara rätt bra även denna gång.

Baby Daisy håller i en Super Horn. Vad som är speciellt med det nya vapnet är att dess ljudvågor kan bland annat förstöra farliga projektiler - till och med den förjävliga Blue Shell!

Baby Daisy håller i en Super Horn. Vad som är speciellt med det nya vapnet är att dess ljudvågor kan bland annat förstöra farliga projektiler – till och med den förjävliga Blue Shell!

Nästa nyhet är nya vapen och tillbehör. Äntligen kan man förstöra det där förbannade blå taggiga skalet en gång för alla, med hjälp av det knäppa tillbehöret Super Horn. Man använder sig av en riktigt kraftig ljudvåg som klubbar ned sina motståndare och förstör farliga projektiler – till och med Blue Shell! En mycket intressant pryl. Jag är säker på att Boomerang Flower kan bli en bra vapen i rätt lägen, likaså Piranha Plant som biter alla som står i dess väg. Crazy Eight är säkert enbart för Mario Kart 8 men verkar vara något extra för man får åtta olika prylar som man kan använda sig av. Läckert.

Man kan nu också köra med ATV i Mario Kart 8. Rosalina är med i racinggenren för tredje gången och rankas som en tung karaktär.

Man kan nu också köra med ATV i Mario Kart 8. Rosalina är med i racinggenren för tredje gången och rankas som en tung karaktär.

Sedan är det då givetvis Mario Kart-andans största magitrick: Banorna. 16 helt nya banor och 16 klassiska banor i helt nya tappningar. Nintendo vet hur man får folk att tappa hakorna – i alla fall när man ser på trailers som finns på deras hemsida och på Youtube.Vattenparker, elektrodiskoteker, en gigantisk nedförsbacke från ett berg, godisbanor och två Rainbow Roads – man trodde inte att Nintendo kunde bli galnare men tji fick jag. Det är få spelföretag som kan ta till det där lilla extra för att trollbinda en spelälskare som jag men Nintendo är definitivt en av dom.

Jag finner mycket influenser från spel som till exempel Yoshi’s Island och Super Mario Sunshine i många av banorna. Jag är väldigt säker på att nya banor som Shy Guy Falls, Electrodome, Mount Wario (nedförsbacken), Cloudtop Cruise och Toad Harbor kommer att bli älskade av miljoner spelare världen över. När det gäller de gamla banorna så är jag riktigt positivt överraskad att många banor är från Mario Kart 64 (fyra faktiskt) och de har fått nytt liv. Hurra för Yoshi Valley med sin nya upphettade hillbillymusik och naturligtvis Rainbow Road! Det enda jag vill klaga lite på är att Nintendo tog med den hemska Grumble Volcano från Mario Kart Wii. Och varför bara en bana var från Super Mario Kart och Mario Kart: Super Circuit? Trots detta underliga faktum, så är jag väldigt glad för dessa banor kommer att bli helt fantastiska.

Min gissning är att Sunshine Airport kommer att bli Mario Kart 8's svar på Coconut Mall. Bandesignen är minst sagt galen och genial.

Min gissning är att Sunshine Airport kommer att bli Mario Kart 8’s svar på Coconut Mall. Bandesignen är minst sagt galen och genial.

Onlineläget verkar simplare och jag välkomnar att man kan skapa egna turnerningar online.

Det knäppaste av allt är att det är ungefär en månad kvar tills Mario Kart 8 kommer ut och en hel spelvärld kommer att ta tag i gokartrattarna för att köra som in i Norden. Kan detta bli Nintendos stora comeback efter en dålig start med Wii U? Det hoppas jag verkligen. Det är Mario Kart 8 definitivt värd. Mario Kart 8 är absolut den största anledningen att jag vill ha en Wii U och jag längtar efter att få sätta tänderna i det. Är du? Pax för Rosalina!

Mario Kart 8 kommer ut den 30:e maj runt om i hela världen – endast till Wii U.

Kommentera

