Recension: Dark Souls II.

maxresdefault (1)

Det finns tillfällen där man testar något såpass annorlunda och groteskt svårt men de tillfällena är väldigt få. Men som tur är har jag fått uppleva ett sånt tillfälle. Dark Souls II – troligtvis det mest dödliga spelet som jag någonsin spelat.
Den här recensionen blir inte så lång eftersom jag inte spelat klart Dark Souls II, men jag har spelat det i över 30 speltimmar än så länge. Det är tillräckligt för att uttrycka sin åsikt. Tycker jag i alla fall.

Var beredd att dö. Ofta. Såna här bjässar är bara ett smakprov på Dark Souls II's hårdhet.

Var beredd att dö. Ofta. Såna här bjässar är bara ett smakprov på Dark Souls II’s hårdhet.

Hur som helst, när man startar det här hårda äventyrsspelet så har man praktiskt taget inget. När ens karaktär besöker några gamla tanter som bor i en hydda mitt ute i ingenstans, då ska man börja utveckla sin karaktär. Man får välja kön, pyssla med utseendet, ändra ens fysik och välja frisyr innan man får välja vilken typ av kämpe man ska vara. Det är allt från riddare, bandit till magiker eller så får man börja tomhänt. Beroende på vad man väljer, så får man olika nivåer på ens status. En riddare har mer fysisk styrka men dålig magikraft till exempel.

Sen bär det av. Jag kutar runt i en mörk dal och rätt som det är finns det några småfiender. Dom går att dänga fort. När jag dödat nån fuling så får jag Souls. Souls ska man samla på för de är till god nytta i hela spelet. Sedan hamnar jag i en vacker men övergiven plats som kallas Majula. Där finner jag en mystisk kvinna vid en lägereld. (Bonfire) Med tillräckligt med Souls samlade så kan man höja sina nivåer när man pratar med kvinnan. Tro mig, varje gång man kan höja sina nivåer så hjälper det. För man behöver all hjälp man kan få.

Dark Souls II har ett rykte att det ska vara grymt svårt. Jag säger som de i Mythbusters säger när bekräftar en myt som är sann: Confirmed. Man dör fruktansvärt fort i Dark Souls II. Fienderna är väldigt hårda och de visar ingen nåd. De lurpassar i stort sett varje hörn, vrå och väntar för att bakhålla en. Och då är det kört. När man dör så hamnar man hos den senaste Bonfire man besökt. De Souls man samlat på sig är borta och för att göra det värre så sänks ens HP’S högsta gräns. Man kan ta upp de tappade Souls på just ren punkt du dog vilket är tur. Men i det tillstånd man är i efter att ha dött (Hollow kallas det) så bör man vara försiktig. Vilket är lättare sagt än gjort.

Man kan bli mänsklig igen på ett par sätt. Det smidigaste och snabbaste sättet är att använda sig av något som kallas Human Effigy, som gör dig mänsklig omgående. Men dessa prylar är rena dyrgripar och svåra att få tag på. Ett annat sätt att bli mänsklig igen är spelets briljanta onlineläges förtjänst. Man kan lämna spår efter sig och när någon annan spelare vidrör din text kastas du in i hens värld. Du blir då en fantomspelare och ska skydda World Master (en annan spelare) från all ondska som uppstår överallt. När du gjort din plikt utan att dö eller att World Master dör belönas du med en pryl och vips – du blir människa igen.

Designen på Dark Souls II's bossar är väldigt fantasirikt. De är minst sagt lika tuffa som de ser ut. Till och med tuffare.

Designen på Dark Souls II’s bossar är väldigt fantasirikt. De är minst sagt lika tuffa som de ser ut. Till och med tuffare. Jag är riktigt imponerad.

Vissa riken i spelet har minst en mäktig boss att besegra och du sätts verkligen på prov. Striderna brukar oftast resultera i ond, bråd död – och en hel del svordomar. Det underlättar visserligen med fantomspelare men se till att du själv inte blir dödad. Lättare sagt än gjort. Bossarna är otroligt häftiga och jag beundrar spelbolaget From Softwares imponerande speldesign. När du dödat en boss får du en del Souls och en separat Soul som tillhör bossen och du bestämmer själv vad du vill göra med den. Klokast vore att använda de Souls för uppgradera dina nivåer men också att förstärka dina vapen och rustningar. Souls fungerar som pengar alltså? Ja, det kan man på ett sätt och vis säga.

The Gutter är en mörk, skitig och läskig plats. Akta dig för de statyer som spottar dödligt gift.

Dark Souls II är otroligt stämningsfullt och väldigt vackert. När jag står och kollar in den mäktiga solen vid en klippkant i Majula, då känns det som att vara i en dröm. Det är väldigt starka tydliga skillnader mellan vissa riken i landet Drangleic. Majula, Heide’s Tower Of Flame och The Lost Bastille är verkligen fina platser men givetvis dödliga. I alla fall de två sistnämnda. Om dessa är fina, så är platser som Grave Of Saints och The Gutter sådana ställen som får ens mage att vända sig ut och in. Läbbiga ställen. Men de har givetvis sin egen charm.

Något som är rätt svårt och lite obegripligt för en som inte är van med såna här spel som Dark Souls II – och det problemet hade jag med Demon’s Souls som jag sket i efter ett par försök – är att jag inte riktigt vet vart jag ska. Det som driver i alla fall mig är upptäckarglädjen. Jag vill ju fortsätta utforska Drangleic men samtidigt är jag väldigt rädd att utsättas för ett bakhåll från en legion av skitiga jävlar. Men att inte veta vart man ska är lite frustrerande ibland. Om man besöker ett nytt rike som är för långt fram i den ordning man egentligen ska gå, så undrar jag hur tusan jag kunde ta den här vägen. Det är förvirrande. En annan sak som gör mig lite förbannad är att jag blir oväntad invaderad av Dark Spirits, rödfärgade fantomer som vill dänga skiten ur mig. De kommer helt oväntat och de visar ingen nåd alls. Jävligt irriterande när jag samlat på mig en massa Souls och närmaste Bonfire (man kan warpa mellan olika Bonfires) är för långt bort. Dark Spirits är rena rövhål. Ursäkta ordvalet men det är faktiskt sant.

1. Spelet är otroligt beroendeframkallande. Man vill sitta ”bara en stund till”, för man vill sträcka sig en bit längre på grund av Dark Souls II’s spänning. Upptäckarglädjen är enorm.
  2. De varierande klasserna gör så att man kan spela Dark Souls II många gånger.
  3. Dark Souls II är grymt svårt. Jag älskar en rejäl utmaning och har aldrig haft så kul med något så svårt. Episka strider mot de tuffa bossarna!

1. Det är inte lätt att veta vart man ska. Särskilt om man inte är van med såna här spel.
  2. Dark Spirits är rena monstren. Se upp för dom – för de kommer när man minst anar det och sabbar det för dig om du inte har garden uppe.
  3. Dark Souls II är grymt svårt. Varning för att det orsakar en hel del svordomar.

Du har säkert läst en del om Dark Souls II tuffa svårighetsgrad på Facebook, Twitter eller en del kända spelsidor. Ja, det är djävulskt svårt. Men det finns så mycket mer att upptäcka, det är mer än ett dödsmaskin till spel. Dark Souls II är så tidskrävande och beroendeframkallande, man vill helst stanna i landet Drangleic även om man dött där hundratals gånger. Dark Souls II är spännande, tufft och väldigt underhållande. Man vill inte släppa kontrollen, och jag tror inte jag kommer att göra det när spelet väl är avklarat. Drygt 30 speltimmar är spelade för min del men jag har konstaterat att Dark Souls II är ingen lek. Det är ett kokande inferno. Jag rekommenderar det riktigt varmt.

Betyg: En riktigt stenhård och stark fyra av fem.

Dark Souls II finns till Playstation 3, XBOX 360 och till PC. Jag recenserade Playstation 3-versionen.

Redo för en riktigt utmanande fight mot någon av Dark Souls II's bossar? Förbered dig på tuffa strider och var inte förvånad att du dör ganska omgående.