Inför Mario Kart 8: Bästa musiken i Mario Kart.


Det är drygt en vecka kvar tills Mario Kart 8 kommer till konsumenterna (de som recenserar spel har redan fått utgåvor, de lyckostarna) och det börjar osa bränt gummi. Det börjar också låta höga toner från förarnas motorer. På tal om ljud, så tänkte jag nämna några av mina favoritmusikstycken i Mario Karts historia. Ska vi säga tio stycken? Ja, det kan jag bidra med. I helt utan inbördes ordning.

 

Waluigi Stadium/Wario Colosseum  (Mario Kart: Double Dash!!) – Jag är grymt förtjust i den adrenalinstinna jazzmusiken. Både Waluigi Stadium och Wario Colosseum är rena actionfyllda banor och det finns knappt nån musik som passar banorna bättre.

 

Airship Fortress (Mario Kart DS) – Det är inte den förtjusande syntmusiken som gör Airship Fortress dess tyngd. Det är basen. Ett utmärkt spår som passar en av seriens grymmaste banor.

 

Toad’s Turnpike (Mario Kart 64) – Toads motorväg har en sorts andlig musik som är otroligt stämningsfull. Och vacker.

 

Rainbow Road (Super Mario Kart) – Den sista banan i Special Cup från originalspelet har också ett spektakulärt musikstycke.När det plingar så låter det som att stjärnor sjunger. Jag är väldigt förtjust i den omgjorda versionen från Mario Kart 7, men det är något särskilt med originalet.

 

Sky Garden (Mario Kart: Super Circuit) – Vilket underbart himmelskt tema. Man kan till och med vissla till det här vackra stycket från det underskattade Game Boy Advance-spelet.

 

Cloudtop Cruise (Mario Kart 8) – Det nya spelet har knappt släppts, men jag har redan funnit mitt favoritmusikstycke. Super Mario Galaxy-orkestern som spelar det här himmelska temat får mina armhår att resa sig. Grymt vackert!

 

Peach Beach/Daisy Cruiser Final Lap (Mario Kart: Double Dash!!) – Peachs och Daisys musiktema är vanligtvis en avkopplande Hawaii-baserat tropikmelodi och jag mår gott av den. Vad är egentligen bättre? Jo, när man hamnar på sista varvet, för då blir musiken mer tempofylld och mer spännande!

 

Choco Mountain (Mario Kart 64) – Melodin är så otroligt medryckande och nyckeln till framgång är bastrumman.

 

Intro (Super Mario Kart) – Man glömmer bort titelmusiken när man tänker på Mario Kart-serien, men det finns några pärlor. Min personliga favorit är nämnd dels för nostalgins skull. Det är också ett tema som visar att Super Mario Kart är mer än racing. Det är skoj också.

 

Rainbow Road (Mario Kart: Double Dash!!) – Det finns två saker alla Rainbow Roads har gemensamt: Banorna tillhör Mario Karts tuffaste, och för att de har episk musik. Just den här musiken från Double Dash är en träffsäker symfoni och är älskat av fans. Det förstår jag.

Håller ni med om den här listan? Vilka låtar från Mario Kart skulle ni vilja ha med i er topplista? Har ni bokat Mario Kart 8 ännu?

Kommentera

