Teckning: Nicole Kidman. (Polychromos)


Nicole Kidman

Då var det dags för mig att presentera ett porträtt till, och denna gång är det den riktigt omtyckta skådespelerskan Nicole Kidman.

Nicole Kidman har ett speciellt utseende och man känner igen henne direkt. Att ta mig an det här porträttet var rätt riskabelt eftersom det är väldigt svårt att få till ett såpass känt ansikte utåt på ett bra sätt.

Men jag har lärt mig en hel del med porträtttecknande, och förra bilden (den på Malin Gramer) har jag definitivt tagit lärdom av. Jag visste att jag skulle ta det extremt försiktigt med vissa detaljer i den här teckningen. Särskilt Nicoles ögon, haka och givetvis läpparna. Men det riktigt svåra var håret och här har jag fortfarande en hel del att lära – men jag tror jag är på god väg åt rätt håll. Fast jag är inte där än. Volymen och de ofantligt många hårlockarna i Nicoles hår var den största utmaningen av alla. Jag tror jag använde mig av tre olika nyanser av gula färger, några bruna, en del gråa nyanser och svart. Jag tror det tog mig över åtta timmar för enbart håret.

Jag är faktiskt rätt nöjd med den här teckningen för det känns som att jag kommit till en helt ny nivå i jämförelse med de porträtt jag gjorde för tre år sen. Polychromospennor har gett mig nytt hopp inom tecknande!

Nästa gång blir det också ett porträtt, på en väldigt omtyckt och respekterad medieprofil. Hoppas ni ser fram emot det! (Och att ni gillar den här bilden av Nicole Kidman förstås!)

Kommentera

