Årets E3: Jag sammanfattar mina åsikter.


E3-2014

Jag går direkt till poängen: Årets E3 är en succé.

En hel legion av kommande speltitlar visades upp under världens största spelmässa i Los Angeles, och det var länge sen jag blev så här riktigt glad att få se framtiden.

Det jag mest är imponerad av är att alla tre giganterna (Microsoft, Sony och Nintendo) gjorde enastående presskonferenser och att tredjepartstillverkarna visade musklerna.

Nya videos av redan utannonserade spel stärkte miljontals gamers förhoppningar rejält, men det var de nya titlarna som var de stora ”wow”-upplevelserna.

Jag tänker lägga upp några trailers till de spel som jag tyckte var bäst i årets E3 och nämner egna åsikter:

 

Batman – Arkham Knight: 

Det är rätt grymt när Läderlappen glider omkring Gothams kvarter med en tuff Batmobile – som också kan bli en stridsvagn. Men det som gjorde trailern var Scarecrows entré! Det här spelet kommer att bli riktigt awesome till de nya konsolerna.

 

Uncharted 4:

Alltså, helt otroligt! Närbilden av Nathan Drake är så detaljerad att man tappar hakan. Till och med flugan ser så verklighetstrogen ut. Det här kommer garanterat bli en klassiker.

 

Sunset Overdrive:

Sunset Overdrive ser minst sagt helt galet ut, och med dess svarta humor i stil med Lollipop Chainsaw väckte det mitt intresse. Mäktig trailer.

 

Super Smash Bros nya fighters:

Inte helt oväntat utannonserades det nya fighters i Nintendos slagsmålsfest. Pac-Man är en av spelhistoriens största ikoner så jag är väldigt glad att han är med, men det som gjorde mig mest glad är att gudinnan Palutena tar plats bland alla andra fighters i den stora spelserien som Nintendo skapat. Det enda jag rynkar näsan åt är Mii-fighters. Så karaktärslösa. Förresten: om ni tittar i slutet av både Palutenas och Pac-Mans trailers, så upptäcker ni att Dark Pit och Mr. Game & Watch visas där. Ska man gissa på att de kommer att vara med? Nu håller jag verkligen tummarna att Solid Snake gör sin återkomst, vilket är osannolikt.

 

The Division:

Jag är inget fan till shooters visserligen, men det här ser så kul ut! Det verkar flyta på riktigt bra och det är snygga menyer bredvid spelaren.

 

Yoshi’s Wooly World:

En Yoshi, Shy-Guys, och en hel värld gjord av garn, knappar och tyg. Alltså, det är så supergulligt och underbart att det är svårt att inte älska Nintendo för detta geniala initiativ.

 

Xenoblade Chronicles X:

Äntligen har Monolith Softs kommande spel ”X” fått ett namn: Xenoblade Chronicles X. Den här nya trailern är så gudomligt snygg och man bara längtar att få sätta tänderna i det här läckra rollspelet.

 

Hyrule Warriors:

Jag hade nästan glömt bort det här actionspelet med Link, Zelda, Impa och Midna. (som gör en triumf med sin återkomst) Mycket action, mycket kraftfullt. Sen är det alltid välkommet att välja bland fler kvinnliga spelkaraktärer. Pax för prinsessan Zelda!

Splatoon:

Okej, först tyckte jag detta såg lite väl konstigt ut i min smak. Men när jag kollade in trailern igen, verkar Nintendo få en shooter där alla vapen är utbytta mot färgpistoler, målarrollers och explosiva färgbomber. Nästan som paintball. Och så bläckfiskar. Låter det tokigt? Ja. Men det ser också kul ut.

 

Mortal Kombat X:

Okej, det fanns en trailer innan E3, men här visar dom lite gameplay. Två nya karaktärer visas, och så en klassisk rivalmatch mellan Scorpion och Sub-Zero. Jag älskar Mortal Kombat IX, och X ser ut som att det kommer bli ett ännu bättre spel. Enastående.

 

Bayonetta 2:

Den latexklädde Bayonetta spar inte på krutet när det gäller den här hett efterlängtade uppföljaren. Läcker trailer som är sprängfyllt av action och combos. En bonus är att första Bayonetta medföljer med tvåan – och med minst sagt annorlunda alternativa kostymer.

 

The Evil Within:

Ett av de spel jag ser mest fram emot det här året ser ut, förhoppningsvis, att vara det läskigaste survival horror-spelet på flera år. Just det här gameplayet (heter det så?) ändrar inte på det heller. Snarare så stärker det peppen mera.

 

Mario Maker:

Ja! Ja, och åter ja! I årtioenden har jag drömt att få skapa egna banor från Super Mario-spelen. Nu är det möjligt! Det här spelet är högt uppe på min önskelista!

 

Metal Gear Solid V – The Phantom Pain:

Mycket har sagts om Hideo Kojima angående det här spelet, om till exempel den hårt kritiserade klädstilen Quiet har eller om varför Snake stryker kremerat aska på ansiktet. Men en sak är säker. Kojima vet hur man skapar en bra speltrailer, och han har gjort fantastiska spel förut. Jag tror inte det här kommer att göra mig besviken.

 

NHL 15:

EA’s bästa sportserie är utan konkurrens NHL-serien. När hockeyligan drar vidare till de nya konsolerna, så ser det mer fysiskt, snyggare och mer levande ut än någonsin tidigare.

 

Mass Effect 4:

Bioware lyssnar på fansen. De frågar fansen vad de vill ha. Men det viktigaste är att Bioware börjar på ett nytt, vitt blad och skapar något helt annorlunda. I trailern berättar Bioware vad de försöker uppnå, och bara att lyssna på dom samtidigt när man lyssnar på den välbekanta musiken så lyssnar man noga.

 

Legend Of Zelda till Wii U:

Troligtvis det mest efterlängtade Wii U-spelet av alla. Det är också ett av de spel jag ser allra mest fram emot. Eiji Aonuma förklarar att de ville skapa en mer öppen värld, att våga göra något helt nytt med Legend Of Zelda-serien. När jag såg den gudomliga trailern så ville jag bara se mer! Det enda som är lite synd, är att jag (och många andra) hoppades att det var en kvinnlig karaktär som visades i trailern. För det ser ju inte ut som Link. Men det bekräftades att det var en manlig karaktär. Synd, för jag hade hoppats på att det var Zeldas tur nu. Men spelet är inte klart än, och det ser ju ändå fantastiskt ut! Är det bara jag som tyckte att det här Zelda-spelet ser mer futuristiskt ut? Det är alltså på ett bra sätt, givetvis.

 

Rise Of The Tomb Raider:

BOOM! Det finns minst ett spel i varje E3 som är årets överraskning. En överraskning som man inte hade ens en aning att man skulle få se. Lara Crofts triumf förra året får en efterlängtad uppföljare! Jag skulle kunna kalla det här klippet för årets speltrailer! ”We become what we were meant to be”.

Varje år så brukar man ställa frågan: vem vann och vem förlorade E3? I år så tycker jag inte att någon förlorade. Microsoft gjorde en skitbra konferens, i jämförelse med sitt snedsteg förra året. Sony lyckades också riktigt bra. Nintendo hade en egen digital konferens och de levererade också. Det behövs, för nu har de knappt några tredjepartstillverkare som hjälper dom. Det är så många spel som man vill ha, och det är ju riktigt bra att E3 var så bra i år. För det är ju vad det handlar om. Spelen.

Fast, det finns ju ett par spel som jag inte skulle vilja ha. Halo: Master Chief Collection känns onödig – om man inte vill ha alla de fyra första spelen samlade. Visserligen är det första Halo ett mästerverk för min del. Remakes av gamla spel känns lite onödiga – eller ja, inte onödiga. Men de släpps lite väl för fort efter de har kommit till föregående generation. Så var det med Tomb Raider förra året. Nu blir det så med GTA V och The Last Of Us. Fast, det är mest lönsamt för de som inte spelat spelen tidigare. För all del, köp dom isåfall. Men remakes ska vara riktigt annorlunda om de ska intressera mig.

Crackdown 3 stod för årets sämsta trailer. En trailer som visar testosteronfyllda snubbar som spränger saker och ting. Sikken kliché.

Förra året kallade jag Microsoft för klantar. I år vill jag kalla Ubisoft för klantar – på grund av att de skiter i att ta med spelbara kvinnliga karaktärer i Assassin’s Creed: Unity. Konstigt, för de har haft med kvinnor förut. Bortförklaringen? Att kvinnor tar mycket längre tid att skapa. Va? Men tjenare. Det här är 2014. Klantarslen.

Assassin's Creed: Unity - nu med färre eller ska jag säga inga kvinnor!

Assassin’s Creed: Unity – nu med färre eller ska jag säga inga kvinnor!

Framtiden ser annars riktigt ljus ut. Tv-spel växer och blir mer och mer populärt. E3 är pekpinnen. Följ riktningen.

Kommentera

